Calculele celor care speră să alimenteze bugetul de stat prin introducerea unei cote de TVA de 20% la importurile de automobile sunt excesiv de optimiste, spune fostul ministru al Finanțelor, Valeriu Chițan.

Într-un interviu acordat agenției Infotag, el a declarat că TVA-ul, ca atare, este cea mai mică cotă de colectare a impozitelor din țară, relatează logos-pres.md

„Prin urmare, judecând din punctul de vedere al colectării acestui tip de taxă pentru trezoreria statului, această decizie nu este foarte rațională”, consideră Chițan, atrăgând atenția asupra posibilității de „supraevaluare” sau „subevaluare” a valorii unui autoturism, care joacă un rol fundamental în determinarea sumei TVA-ului plătit.

Fostul ministru al Finanțelor a amintit evenimentele din anii 1994-1997, când în Moldova a avut loc o dezbatere aprinsă despre oportunitatea introducerii TVA la importurile de automobile și stabilirea cuantumului acesteia.

„Atunci mulți au fost de acord cu propunerea mea de a institui o taxă indirectă sub forma unei accize, a cărei valoare depinde de puterea motorului mașinii importate în țară.”

„Cred că, din perspectiva unei mai bune alimentări a bugetului de stat prin importul de automobile în Republica Moldova, ar fi mult mai oportun să se mențină acciza la importul de automobile”, a subliniat fostul ministru.

El consideră că, dacă scopul este creșterea veniturilor statului prin acest tip de import, ar fi mult mai simplu, mai eficient și mai eficient să se majoreze acciza la importurile de automobile. Autoritățile discută eliminarea accizei la automobile în favoarea introducerii unui TVA standard.

Ministerul Finanțelor susține că introducerea unei cote de TVA de 20% la autoturisme reprezintă o „adaptare a legislației la standardele europene”. Conform unui acord încheiat anterior, se preconizează că TVA-ul va fi introdus la 1 ianuarie 2026.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE