poza simbol“Comunicarea” este unul dintre cuvintele cheie ale secolului XXI. Comunicarea realizată prin intermediul publicitătii şi a reclamei reprezintă una dintre cele mai importante strategii de influenţă asupra psihicului uman. De aici reiese că comportamentul consumatorului poate fi conditionat şi, deci, prezis şi controlat la fel ca orice alt tip de comportament.
Manipularea politică reprezintă inducerea în eroare, dirijarea comportamentului oamenilor. Ea se realizează prin intermediul articolelor din ziare, prin intermediul emisiunilor televizate şi prin discursul liderilor.
Prin astfel de practice unele partide dezorientează şi înşeală masele, le influenţează şi le folosesc pentru scopul lor, un lucru ce este adesea practicat în ţara noastră, desigur scopul principal fiind câştigarea electoratului.
Referitor la publicitate, joacă un rol important în viaţa politică cît şi a întregii societăţi, vedem cu toţii panourile ce sunt afişate pe întreg teritoriul R. Moldova înainte de orice campanie electorală, înţelegem că importanţa şi specificul lor este de a ne transmite un mesaj, de a ne atrage atenţia asupra unui sau altui partid.
Psihologia culorii: culorile influenţează în mod deosebit asupra stării psihointelectuale ale individului. Acestea nu se adresează logicii oamenilor ci sentimentelor acestuia. Prin culori se creează componenta emoţională a publicităţii, prin intermediul căreia se poate de creat anumite emoţii publicului.
Cea mai importantă modalitate de transmitere a mesajului publicitar şi a oricărui mesaj cu rol manipulator şi „formativ” este indubitabil cea vizuală conform principiului că o imagine are aceeaşi valoare sugestivă ca o mie de cuvinte (sau sunete); acest lucru (înglobarea unui volum mare de informaţie) se datorează faptului că imaginea este o dimensiune spaţială pe câd cuvintele (sunetele) presupun o anumită discursivitate într-un interval de timp oarecare. Deci, valoarea sugestivă deosebită a imaginii constă în faptul că aceasta este percepută instantaneu, producând reacţii afective imediate.
O carte celebră în Statele Unite, Vânzarea preşedintelui a lui Joe McGinniss a declanşat în 1969 o amplă dezbatere despre rolul televiziunii în campania electorală şi în stilul de prezentare a candidaţilor şi a ofertelor lor telespectatorilor. Cartea avea pe copertă un pachet de ţigări cu chipul lui Richard Nixon pe el. Mesajul era foarte clar. În campaniile electorale, candidatul era împachetat şi prezentat exact ca ţigările de o anumită marcă. Astfel, se alege culoarea potrivită, se concepe un slogan, se prezintă păreri favorabile produsuluui şi se insistă pe avantajele alegerii lui. Se evită probleme spinoase şi se pune accent pe comparaţia cu celălat produs (candidat) şi mai puţin pe calităţile lui.
Psihologia formei: Liniile verticale sau orizontale sunt adesea percepute ca fiind masculine, tăioase, abrupte şi chiar aspre, ele asociindu-se cu claritatea şi chiar cu solidaritatea, în timp ce formele curbe sunt percepute ca feminine, blînde şi continue. Liniile zig-zag transmit impresia unei schimbări instantanee, concentrării a puterii şi rapida eliberare a energiei.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE