Fostul ministru al Justiției, ex judecător la CEDO, Stanislav Pavlovschi a venit cu o reacție după răspunsul Comisiei de la Veneția în privința scoaterii Partidului „Șor înafara legii.
Potrivit lui Pavlovschi, Comisia de la Veneția a transferat toată responsabilitatea către Curtea Constituțională (CC), reamintindu-le în același timp judecătorilor din Republica Moldova standardele de funcționare nu numai a CC, dar și a Comisiei de la Veneția și CtEDO.
„Comisia de la Veneția a acționat foarte înțelept, evitând astfel un eventual conflict în viitor cu Curtea de la Strasbourg, deoarece CtEDO poate lua o decizie diferită de ceea ce ar fi luat-o însăși Comisia de la Veneția. Prin urmare, pentru a evita conflictul, pur și simplu s-au dat la o parte și s-au spălat pe mâini, pasând responsabilitatea Curții Constituționale”, a spus Pavlovschi.
Totodată, avocatul a subliniat că va considera ilegală o eventuală decizie privind scoaterea în afara legii a partidului „ȘOR”.
„Cred că aceasta nu ar fi o decizie legală, or, pentru ca un partid să fie declarat neconstituțional, acesta, ca organizație, trebuia să comită anumite acțiuni care i-ar fi putut fi imputate. Adică nu acțiunile membrilor în parte ai partidului, ci partidului ca organizație”, a subliniat avocatul.
Comisia de la Veneția și-a expus opinia sa cu privire la scoaterea în afara legii a Partidului Politic „Șor”. Astfel, în avizul emis luni, 19 decembrie, de organul consultativ al Consiliului Europei se menționează faptul că, în general, statele nu sunt împiedicate să reglementeze activitățile partidelor politice sau chiar interzicerea și impunerea altor măsuri de natură restrictivă împotriva anumitor formațiuni politice.
Fostul președinte al Curții Constituționale, Alexandru Tănase, a susține că opinia Comisiei de la Veneția, referitoare la declararea neconstituțională a unui partid politic din 19 decembrie 2022, prezintă un interes aparte.
„La modul general, Curțile Constituționale sunt considerate a fi a.n. „courts of law”, adică, curți unde se judecă legile și mai puțin/destul de rar, faptele. Contrar aceste accepțiuni, în această speță, CCM va trebui să examineze doar faptele, care vor avea o valoare determinantă. Desigur că nu este exclus ca CCM să-și extindă contorului și asupra legii, dar este ceva destul de puțin probabil. Ca un principiu general, Comisia de la Veneția reamintește că, în general, statele nu sunt împiedicate să reglementeze activitățile partidelor politice, sau chiar să interzică, să dizolve și/sau să impună alte măsuri de natură restrictivă împotriva anumitor partide politice”, spune Tănase.
Potrivit lui, declararea neconstituționalității unui partid politic constituie o ingerință în dreptul la libertatea de asociere, astfel cum este protejat de articolul 11 din CEDO și, în consecință, trebuie să respecte cele trei cerințe ale restricțiilor legale.
- legalitate (prevăzute de lege),
- legitimitate (urmărește un scop legitim) și
- necesitate și proporționalitate (este necesară într-o societate democratică).
„În ceea ce privește acțiunile care ar putea duce la declararea neconstituționalității unui partid politic și întrebarea dacă declararea neconstituționalității ar fi în conformitate cu „necesitatea într-o societate democratică”, Comisia de la Veneția consideră că Curtea (Curtea Constituțională a R. Moldova n.red.) este mai bine poziționată pentru a evolua dacă există o „necesitate socială urgentă” de a declara partidul drept neconstituțional”, se arată în opinia Comisiei de la Veneția.
Amintim că pe 17 noiembrie curent, președintele interimar a Curții Constituționale, Liuba Șova, a solicitat Comisiei de la Veneția să se expună asupra verificării constituționalității Partidului Politic „Șor”.
Pe 9 noiembrie 2022, Executivul a aprobat proiectul hotărârii de Guvern prin care Ministerul Justiției a propus verificarea constituționalității Partidului „Șor”. Potrivit ministrului Justiției, Sergiu Litvinenco, în sesizarea înaintată au fost prezentate suficiente argumente care denotă faptul că, prin toate activitățile de până acum, Partidul „Șor” a acționat în contradicție cu principiile statului de drept și a pus în pericol suveranitatea și independența R. Moldova.