Procuratura anticorupție urmează să-și consolideze independența instituțională și operațională să se concentreze  pe urmărirea penală a corupției la nivel înalt, inclusiv desfășurarea exclusivă a urmăririi penale și prezentarea acuzațiilor în instanțele de toate nivelurile. Aceasta presupune ca PA să dispună  de competențe și resurse umane pentru efectuarea măsurilor speciale de investigație și a activităților analitice, pentru a-și exercita mandatul în mod eficient.

Experții spun că insituțiile anticorupție în Moldova sunt slabe și recomandă partidului de guvernământ o claritate în partajarea responsabilităților în ceea ce privește atribuțiile de investigare a corupției, în funcție de natura faptei, pentru a spori eficiența și a obține rezultate tangibile. Comitetul Consultativ Independent Anticorupție oferă  52 de recomandări adresate Parlamentului, PA, CNA, ARBI, ANI și altor instituții

În ultimul Raport „Ruperea cercului vicios:regândirea cadrului instituţional anticorupţie în Republica Moldova sunt abordate principalele vulnerabilități ale instituțiilor anicorupție și propuneri pentru îmbunătățirea performanțelor pe termen lung pentru aceste entități.

Potrivit expertului, Laura Ștefan principalele recomandări includ consolidarea independenței instituționale și operaționale a PA, și concentrarea activității sale pe urmărirea penală a corupției la nivel înalt, inclusiv desfășurarea exclusivă a urmăririi penale și prezentarea acuzațiilor în instanțele de toate nivelurile. Aceasta presupune ca PA să dispună de toate resursele necesare pentru a desfășura urmărirea penală în mod independent, inclusiv să aibă competențe și resurse umane pentru efectuarea măsurilor speciale de investigație și a activităților analitice, pentru a-și exercita mandatul în mod eficient.

„Venim cu propuneri concrete de consolidare instituțională așa încât PA să devină singura instituție competentă în ceea ce privește investigarea și trimiterea în judecată a dosarelor de corupție mare”, a menționat Laura Ștefan.

 Termenul de implementare al acestor modificările legislative și operaționale ar fi de trei luni.

 În raport se mai recomandă limitarea atribuțiilor CNA la investigarea corupției sistemice și, pentru o perioadă de tranziție, a corupției mici, și excluderea altor funcții din mandatul acestuia, precum prevenirea corupției, expertiza anticorupție și evaluarea integrității instituționale. În termen de 24 de luni, CNA ar trebui să evalueze conceptul de corupție mică în contextul Republicii Moldova și să prezinte Parlamentului o delimitare clară între corupția sistemică și cea mică, pentru modificarea corespunzătoare a legislației, atribuind corupția mică pentru a fi investigată de către Ministerul Afacerilor Interne. ARBI ar trebui să aibă atribuția de a efectua investigații financiare paralele în timpul examinării dosarelor în instanța de judecată și după pronunțarea sentinței. Instituția urmează să rămână în cadrul CNA pentru o perioadă de până la doi ani, sub rezerva unei evaluări independente a performanțelor sale. ANI ar trebui să dezvolte și să îmbunătățească capacitățile sale de verificare cu scopul de a ajunge la verificarea în profunzime a cel puțin 10% din numărul total de declarații pe an. Instanțele ar trebui să asigure desfășurarea publică a ședințelor în toate dosarele de rezonanță, cu excepția și în conformitate cu prevederile legale și ar trebui să asigure o practică judecătorească uniformă în domeniul integrității, conformă standardelor internaționale relevante.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE