Fermierii moldoveni susțin că există bănuieli rezonabile privind o înțelege de cartel între companiile petroliere din R.Moldova care refuză să participe la licitațiile organizate de Agenția Rezerve Materiale a MAI cu privire la oferirea serviciilor de recepționare, depozitare și păstrare a ajutorului umanitar sub formă de motorină pentru agricultorii afectați de seceta din anul 2022. În acest sens, fermierii nu exclud că se vor adresa la Consiliul Concurenței, dar și solicită Guvernului de la Chișinău să dea dovadă de responsabilitate în această problemă care durează mai bine de 13 luni, notează deschide.md

Directorul executiv al Asociației „Forța Fermierilor”, Alexandru Slusari, spune că deși, alocarea din Fondul de rezervă al Guvernului a 1 milion de lei pentru a facilita procesul de recepționare a celor 4000 tone de motorină, oferite de statul român, este un subiect tehnic, există anumite bănuieli.

„Din luna septembrie 2023, Agenția Rezerve Materiale nu poate rezolva această problemă tehnică ce ține de depozitarea motorinei. Ne aflăm în a patra lună de când motorina, în mod normal, urma să fie distribuită fermierilor. Este o problemă destul de seriosă, ținând cont că discuția despre această motorină durează din noiembrie 2022. Au trecut deja 13 luni. Pentru fermieri acest lucru este unul ridicol, să nu spun penibil”, a declarat el.

Alexandru Slusari a menționat că nu înțelege motivul pentru care acest proiect nu putea fi aprobat în cadrul ședinței Executivului din 29 decembrie 2023, astfel încât să fie urgentat procesul de organizare a licitației.

„Vedem că proiectul urmează să fie supus consultărilor, după care urmează să fie aprobat de Guvern, iar apoi urmează perioada când intră în vigoare. Nu înțeleg de ce acest lucru nu a fost posibil de aprobat la utlima ședință a Guvernului din 29 decembrie 2023. Ceea ce vorbesc fermierii, și eu îi dau dreptate, există suspiciuni privind un acord de cartel din partea companiilor petroliere, care au reușit să-i influențeze pe reprezentanții Agenției Rezerve Materiale, astfel încât procesul de oferire a motorinei să fie tergiversat cât mai mult”, a adăugat el.

Mai exact, precizează directorul executiv al Asociației „Forța Fermierilor”, în cazul în care motorina nu va fi oferită fermierilor în următoarele săptămâni, atunci aceștia vor fi nevoiți din nou să meargă la companiile petroliere, în caz contrar nu vor putea începe lucrările agricole de primăvară.

„Toamna, agricultorii urmau să primească această motorină, însă după ce ajutorul nu a ajuns, ei au fost nevoiți să meargă la companiile petroliere pentru a procura motorina. Acum ne aflăm în perioada înaintea lucrărilor de primăvară. De regulă, toți agricultorii procură motorina în ianuarie, cel târziu până la finele lunii februarie. Dacă procesul aducerii și dipozitării motorinei va fi din nou tergiversat, ne putem aștepta că fermierii din nou vor fi nevoiți să scoată ultimii bani pentru a procura motorina pentru lucrările de primăvară. Din această situație vor avea de câștigat companiile petroliere. Tare vreau să cred că este vorba de o problemă tehnică, dar ținând cont de faptul că al doilea an are loc această epopee, nu pot să nu am acele suspiciuni că există un interes major din partea companiilor petroliere”, susține Slusari.

În acest context, reprezentantul fermierilor nu a exclus că aceștia vor sesiza Consiliul Concurenței pentru a verifica activitatea jucătorilor de pe piața produselor petroliere.

„Dacă în următoarele săptămâni nu vom vedea progrese, nu excludem că ne vom adresa la Consiliul Concurenței, deși această instituție este practic invizibilă, din păcate”, a menționat el.

Totodată, Alexandru Slusari a făcut și un apel către Guvernul de la Chișinău să se implice în această situație și să demonstreze un pic de responsabilitate față de cetățeni.

Amintim că Guvernul a propus spre consultări un proiect privind alocarea din Fondul de rezervă a sumei de 1 milion de lei pentru cheltuielile ce ţin de serviciile de broker vamal; serviciile de recepţionare, de evaluare a cantităţii şi a calităţii, de depozitare, păstrare, descărcare, încărcare şi eliberare a motorinei; serviciile de transbordare a vagoanelor-cisterne cu motorină în punctul feroviar de trecere a frontierei de stat şi de lucrările de manevrare a acestora pe calea ferată a Republicii Moldova până la punctul de destinaţie; lucrările de descărcare a motorinei din vagoanele-cisterne şi de pompare a acesteia în rezervorul de primire.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE