Mai multe companii de transport și-au adus joi microbuzele și autobuzele în Piața Marii Adunări Naționale. Cu claxoanele pornite, au protestat împotriva inițiativei Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale de a modifica legislația în domeniu. Mai exact,transportatorii sunt supărați pe stat că ar intenționa să le preia afacerile prin noul Cod al Transportuluiși, iar oamenii vor rămâne fără transport pentru că rutele nu tocmai rentabile vor dispărea, notează IPN.
Transportatorii au venit cu un șir de critici față de prevederile din noul Cod al Transportului, aprobat ieri de Guvern. Potrivit lor, consultările cu reprezentanței ramurii transportului au fost mimate, iar prevederile aprobate nu sunt cele discutate și asupra căror s-a ajuns la consens. Ba mai mult, autoritățile i-ar fi indus în eroare prin faptul că au spus că anumite prevederi nu se mai regăsesc în proiect, dar după aprobare s-a constatat altceva.
„Sub lozincile acestea fumigene că dăm primăriilor nu știu ce, că simplificăm nu știu ce, că am exclus foaia de parcurs..., wau, și noi ce ar trebui să facem că foaia de parcurs nu mai trebuie să o dai în fiecare zi, dar o dată pe săptămână? Și pentru noi ce s-a schimbat așa revoluționar? De fapt, sub fumigenele acestea se ascunde intenția de a prelua businessul nostru și de împărțire între ei. Pentru că deja sunt deputați care sunt beneficiari ai acestui proiect”, a declarat președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa, pentru presă.
„După hotărârea de ieri, cerința noastră este ca Guvernul să-și retragă de urgență acest proiect, să oblige ministerul să se alinieze la principiile legislației europene și să o lase cu intențiile astea de raider, de corupție cu gruparea asta Vîlcu-Andronache. Să se apuce de lucru și să facă așa cum este în Europa. Nu noi, transportatorii, ne opune armonizării legislației cu cea europeană. Lor le încurcă legislația europeană pentru că ea nu permite mișmașuri”, a mai spus Oleg Alexa.
Directorul executiv al Asociației Patronale a Profesioniștilor din Transporturi „Transportul”, Anatolie Munteanu, a declarat că transportatorii s-au adunat ca să-și exprime dezacordul cu modul de aprobare și conținutul modificărilor pe care le „împinge” acum ministrul de ramură. „Practic, proiectul Codului este un amalgam de tot felul de metode, scheme de a face bani de către guvernare foarte rapid, dar în urma cărora vor avea de suferit cetățenii. După cum vă dați seama, noi transportatorii pe rute regulate transportăm nu cele mai bogate pături ale populației”, susține Anatolie Munteanu.
În contextul protestului, ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale, Andrei Spînu, a declarat că „pe lângă multe minciuni și acuzații aiurea nu am auzit nimic despre modul în care ei vor să schimbe situația spre bine din transportul rutier de pasageri”, susține ministrul.
„Ce propun acești transportatori care au ieșit la protest azi? Au o singură propunere, să rămână totul pe vechi. Ei vor să ceara bani zilnic de la șoferi pentru că le dau acea hârtie/autorizație să circule. Ei vor să nu investească în transport mai modern. Ei vor să nu respecte graficul de executare a rutelor pentru care au autorizație. Ei vor să nu ofere bilete pasagerilor. Ei vor să nu permită deschiderea de rute noi, chiar și acolo unde se solicită de către oameni și administrația publică locală. Să fie clar, așa nu va merge. Vom promova modificările la Codul Transportului rutier pentru că aceste modificări vor asigura oamenii cu transport mai calitativ, mai modern”, a mai spus Andrei Spînu.
Guvernul a aprobat miercuri un proiect de lege la propunerea MIDR care, potrivit autorităților, prevede mai multă flexibilitate pe piața serviciilor de autogară. De acum încolo și autoritățile publice locale vor putea decide deschiderea sau modificarea curselor regulate de pasageri. Conform noilor prevederi, autoritățile publice locale vor putea interveni în procesul deschiderii și modificării unei rute, curse regulate. Inițiativa mai prevede că modificările la programul rutelor vor putea fi efectuate în afara perioadei prestabilite, oferind mai multă flexibilitate. Până acum pentru transportul interraional modificările se efectuau o dată pe an.
Spînu a evidențiat că în prezent sunt rute insuficiente în localitățile unde oamenii, primarii le solicită, microbuze și autobuze vechi, care supun riscului viața și sănătatea pasagerilor și lipsă de evidență contabilă, evaziune fiscală – oamenii nu primesc bilete pentru călătoriile în transportul rutier.
Ministrul s-a arătat deranjat de propunerea transportatorilor, „să rămână totul pe vechi”.
„Ei vor să ceară bani zilnic de la șoferi pentru că le dau acea hârtie/autorizație să circule. Ei vor să nu investească în transport mai modern. Ei vor să nu respecte graficul de executare a rutelor pentru care au autorizație. Ei vor să nu ofere bilete pasagerilor. Ei vor să nu permită deschiderea de rute noi, chiar și acolo unde se solicită de către oameni și administrația publică locală.
Să fie clar, așa nu va merge. Vom promova modificările la cod transportului rutier pentru că aceste modificări vor asigura oamenii cu transport mai calitativ, mai modern. Vreau să reamintesc doar câteva modificări importante: Eliminăm limitările de oră atât la nivel de transport internațional, și reducem intervalul până la 15 min pentru cursele la nivel național. Până acum era practic imposibil ca un nou operator de transport să înceapă să presteze astfel de servicii”, a mai precizat Spînu.
Andrei Spînu a spus că prin noul Cod al Transportatorilor se urmărește ajutorarea primăriilor și a primarilor ca să ofere transport locuitorilor.
„APL-urile vor putea interveni în procesul deschiderii și modificării unei noi curse regulate. Este esențial ca APL-urile să aibă un rol activ în procesul decizional deoarece sunt cele care dețin informațiile actualizate despre fluxul de locuitori și știu cel mai bine necesitățile oamenilor. Reducem birocrația. Operatorii de transport rutier pot spune „adio” foii de parcurs, aceasta fiind exclusă din lista documentelor de strictă evidență. Și pentru a reduce și mai mult din birocrație, vor fi excluse din Lista documentelor necesare la bord, un șir de acte care există deja în sistemele informaționale ale Agenției Naționale Transport Auto (informația privind inspecția tehnică, certificate de competență profesională.
Fiscalizăm și digitalizăm transportul rutier: e-bilet, e-gps și e-routing. Impunem fiscalizarea procesului de acordare a biletului de călătorie, biletele vor fi emise în forma bonurilor fiscale sau a documentului electronic. Ne vom asigura că acest lucru se se întâmple până la sfârșitul anului 2024. Eliminăm contradicțiile existente referitoare la termenul și modalitatea de eliberare a autorizațiilor. După expirarea termenului de autorizație care durează 8 ani, operatorii de transport auto vor putea să mai activeze încă 4 ani – dacă întrunesc criteriile prestabilite care vor fi reglementate de Guvern”, a conchis Spînu.