Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a organizat, din nou, proteste la Chișinău. Transportatorii sunt nemulțumiți de unele prevedrei ale Codului transporturilor rutiere, intrate în vigoare.
Asfel, transportatorii propun ca programele de transport național să fie formate conform cerințelor UE, în special modul de deschidere a rutelor. Totodată ei solicită ca programele de transport internațional să fie liberalizat similar celui din UE. Este vorba de existența unui contract de paritate între operatorii de transport pe rutele inernaționale si a deține autorizație de la toate țările de tranzit. Liberalizarea ar presupune că aceste două cerințe nu ar fi obligatorii.
Totodată, transportatorii propun ca sistemul unic de vânzare a biletelor să fie exclus din legea ăn vigoare sau să fie modificat similar legislației României. Transporatorii insistă ca acest sistem de vânzare a biletelor să fie racordat la Serviciul Fiscal dr Stat și nu la ANTA pentru că, spun transportatorii, ANTA va contracta o companie care să gesioneze sistemul, iar transportatorii vor fi obligați să achite un comision din contul operatorilor de transport, costurile fiind estimate la 50 de milioane de lei.
De asemenea, transportatorii vor o claritate privind modul de funcționare a autogarilor din Moldova implicit anularea prevederilor din 2018 în baza cărora funcționează autogările din RM.
Reacția autorităților la solicitările transportatorilor a venit de la președintele Comisiei parlamentare economie buget și finanțe, Radu Marian. Acesta a scris că fiecare are dreptul la protest, dar a văzut și o posibila deturnare a protestelor de către grupări criminale pentru a destabiliza situația și a promova interesele proprii. Radu Marian a explicat care ar fi beneficiile noului Cod al transportului rutier
-eliminarea limitărilor de oră pentru transportul internațional și reducerea intervalului până la 15 minute pentru cursele la nivel național, facilitând astfel concurența sănătoasă și oferind mai multe opțiuni de deplasare pentru călători.
-acordarea de ajutoare primăriilor și primarilor pentru a oferi transport local locuitorilor, prin posibilitatea de a iniția deschiderea și modificarea unei noi curse regulate.
-reducerea birocrației prin eliminarea foii de parcurs din documentele de strictă evidență necesare operatorilor de transport rutier.
-fiscalizarea și digitalizarea transportului rutier, inclusiv implementarea e-biletelor, e-GPS-urilor și e-routing-ului.
Aceste măsuri au fost considerate binevenite pentru pasageri și pentru transportatorii care doresc să lucreze conform regulilor. Cu toate acestea, unii transportatori au exprimat nemulțumire față de schimbările propuse, preferând să păstreze statu quo-ul și să continue practicile vechi”, a menționat Radu Marian