Secularismul, sau separarea bisericii de stat, ar putea fi singura soluție pentru diminuarea disputelor apărute în urma intenției Mitropoliei Moldovei și a Ministerului Educației de a introduce religia ca obiect de studiu în școli. Este opinia unui Grup de inițiativă pentru promovarea statului secular, expusă în cadrul unei conferințe de presă, organizată marți, 11 mai.
Acesta optează pentru fondarea unor școli duminicale, unde copiii ar putea să învețe religia într-un limbaj adecvat lor.
Grupul de inițiativă pentru promovarea statului secular îndeamnă autoritățile statului să realizeze în practică principiul constituțional al separării bisericii de stat prin consolidarea statului secular în Republica Moldova. De asemenea, prin neadmiterea imixtiunii religiilor și curentelor ideologice în activitatea instituțiilor publice, și invers - neimplicarea organelor publice în activitatea cultelor și curentelor ideologice.
Neafișarea în instituțiile publice a simbolurilor religioase, abținerea statului de a favoriza, sau defavoriza o biserică, o religie sau o convingere religioasă, precum și o poziție clară față de intenția Mitropoliei Moldovei de a introduce drept obligatoriu obiectul religiei în școală au mai cerut membrii grupului de inițiativă.
”Oricare intenție de a introduce în mod obligatoriu obiectul religia în școală este contrarie principiului constituțional de separare a religiei în stat și ar putea limita libertatea de conștiință, care va conduce la polarizarea societății pe criterii religioase și ideologice”, a menționat expertul politic, Arcadie Barbăroșie.
Galina Precu, membru al grupului de inițiativă, a subliniat că cei care trebuie să decidă studierea acestui obiect de studiu sunt părinții și copiii acestora, iar un referendum ar fi prea mult în condițiile unei crize constituționale. Ea a mai spus că Ministerul Educației nu dispune de profesori pregătiți să predea obiectul religie în școli.
Recent, peste zece mii de protestatari s-au adunat în scuarul Catedralei Naşterea Domnului din Chişinău, pentru a susţine nevoia de Referendum în vederea introducerii studierii religiei în şcoală.
Totodată, lideri ai 17 organizaţii neguvernamentale optează împotriva intenţiei de a introduce în mod obligatoriu acest obiect de studiu.