Programul naţional “Sigur.Info” a fost lansat oficial, marţi, 10 februarie în România, simultan cu celelalte ţări UE şi vizează creşterea siguranţei copiilor pe Internet.

Unul din cinci copii români acceptă să se întâlnească cu necunoscuţi cu care a comunicat doar pe Internet, iar majoritatea celor cu vârste între 10 şi 14 ani postează informaţii personale pe net, de două ori mai mult faţă de media europeană, arată ultimele statistici, din 2008. Datele prezentate de Organizaţia “Salvaţi Copiii”, care a fost aleasă de Comisia Europeană să implementeze programul de siguranţă online a copiilor “Sigur.Info” în România, vin să justifice necesitatea informării şi educării copiilor, a părinţilor şi a cadrelor didactice astfel încât să fie diminuate riscurile expunerii la Internet, prin broşuri, difuzarea de spoturi şi înfiinţarea unei “linii fierbinţi”, unde să poată fi sesizate conţinuturile online ilegale, şi a uneia de informare şi consiliere.

Gabriela Alexandrescu, directorul executiv al “Salvaţi Copiii”, spune că “Internetul, chiar dacă oferă o bibliotecă de fotografii, informaţii nemaiîntâlnite până acum, comportă şi anumite riscuri pentru cei vulnerabili sau mai puţin informaţi, aşa cum e cazul copiilor”.

Printre riscurile la care copiii sunt expuşi se numără pornografia infantilă, ademenirea victimelor, expunerea la violenţă extremă, la materiale cu conţinut dăunător sau care instigă la rasism, hărţuirea şi ameninţarea online, contactul cu persoane necunoscute sau escrocheriile financiare, prin exploatarea informaţiilor personale. Există însă şi alt gen de riscuri, cum ar fi îndemnul la sinucidere, anorexie, consum de droguri sau chiar dependenţa de jocuri şi Internet, care afectează atât rezultatele şcolare ale copiilor, cât şi relaţia cu familia, potrivit lui George Roman, director de programe la “Salvaţi Copiii”.

Organizaţia va împărţi broşuri de informare destinate părinţilor astfel încât să reducă aceste riscuri, în condiţiile în care copiii îi întrec la capitolul navigare pe Internet. Aceştia sunt sfătuiţi să prezinte deschis copiilor avantajele şi dezavantajele Internetului şi să le descopere împreună, dar mai ales să stabilească regului de utilizare a calculatorului şi a telefonului mobil de copii, fără restricţionări excesive, iar calculatorul trebuie să fie poziţionat în camera cea mai accesibilă familiei. Sunt indicate şi folosirea de programe de filtrare specializate şi cunoaşterea parolelor de acces la e-mailul copiilor, dar şi să discute cu ei despre “prietenii online”, necunoscuţi de fapt, şi riscul de a accepta întâlniri reale cu ei. Profesorii sunt sfătuiţi, în plus, să îşi facă temele pentru a fi în pas cu noile tehnologii de comunicare, să folosească calculatorul şi Internetul la ore şi să stabilească reguli de utilizare a lor de către elevi, să îi supravegheze când navighează, chiar să le permită folosirea chatului şi a e-mailului între ei, dar să evite folosirea motoarelor de căutare la clasă.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE