Pe râurile Prut și Nistru vor putea fi construite cheiuri temporare. Un proiect de lege în acest sens a fost  adoptat în lectură finală de Legislativ.

Inițiativa legislativă a fost elaborată urmare a mai multor solicitări venite din partea reprezentanților mediului de afaceri, care au invocat dificultăți de ordin administrativ întâmpinate la transportul de mărfuri și pasageri pe căile navigabile interne.

Conform prevederilor proiectului, vor fi abrogate restricțiile privind interzicerea circulației transportului naval pe căile navigabile interne. Astfel, pe râurile Nistru și Prut, fâșia de teren de 30 de metri va putea fi utilizată pentru navigație și amenajarea cheiurilor temporare. Navele care vor naviga pe căile navigabile interne vor trebui să aibă certificatul de navigație interioară.

Totodată, se vor dispune măsuri de menținere a parametrilor șenalului navigabil și se va permite desfășurarea operațiunilor de vămuire la cheiurile temporare. În același timp, va fi interzisă comercializarea  nisipului, prundișului, pietrișului, a  pietrelor obținute în urma lucrărilor la șenalul navigabil și amenajarea cheiurilor temporare cu restituirea acestora în avalul râurilor din care au fost extrase sedimentele.

Partidul Social Democrat European din Moldova consideră decizia autorităților una bună, însă așteaptă să vadă cum ea va fi realizată. Totodată, PSDE menționează că odată cu cunstrucția acestor cheiuri problemele logistice pentru exportarea cerealelor sunt departe de a fi rezolvate, iar statul va trebui să lărgească infrastructura pentru exportul cerealelor  

„ Este o decizie bună, însă așteptăm să vedem cum va fi realizată. Pentru că știm că, în cazul actualei guvernări, de la vorbe până la fapte, e mai mult decât un pas. Vom monitoriza implementarea acestui proiect de lege și sperăm că vor fi consultați reprezentanții companiilor cu experiență din domeniul agrar. Suntem gata și noi să punem umărul, pentru că scopul nostru este comun - să-i ajutăm pe oameni.

Una peste alta, problemele logistice pentru exportarea cerealelor sunt departe de a fi rezolvate. Anterior, de mai multe ori, inclusiv la începutul acestei săptămâni, Partidul Social Democrat European  a cerut facilitarea construcției unui elevator în apropierea stației Prut-2 Cantemir, precum și reabilitarea acestei stații. Cunoaștem că de la Cantemir până la granița cu România avem cale ferată cu ecartament european, toată infrastructura este deja creată și e nevoie doar de revitalizarea liniei Cantemir-Fălciu-Bârlad.

Repetăm, bani în acest scop pot fi atrași inclusiv din proiectele transfrontaliere. Am putea semna un acord cu partea română, care ar diversifica în sfârșit calea spre UE pentru fermierii și investitorii locali. Cerem majorității PAS să intervină pentru a rezolva și această problemă.

Avem o producție agricolă bună în acest an și trebuie să facem tot ce ne stă în puteri pentru a-i ajuta pe agricultori să exporte produsele, pentru a nu le lăsa să putrezească în hambare”, se menționează în declarația PSDE

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE