Potrivit raportului, fluctuaţia preţurilor i-a făcut pe consumatori să dea preferinţă carburanţilor mai ieftini, precum ar fi motorina şi, mai ales, gazele lichefiate care sunt aproape de două ori mai ieftine decât benzina.
Totodată, în 2010, preţul mediu de comercializare cu amănuntul a benzinei (cu TVA) a crescut, faţă de 2009, cu 32,3% (de la 10,15 lei/litrul la l3,43 lei/litrul), a motorinei – cu 25% (de la 9,5 lei/litrul la l1,88 lei/litrul), iar a gazelor lichefiate - cu 10,4% (de la 4,91 lei/litrul la 6,91lei/litrul).
În cursul anului trecut, preţurile de comercializare cu amănuntul a benzinei au fost modificate de opt ori, a motorinei – de cinci ori şi a gazelor lichefiate – de patru ori, cele mai mai mari preţuri fiind înregistrate în decembrie 2010. Saltul preţurilor cu amănuntul a fost cauzat de majorarea preţurilor de import a produselor petroliere, deprecierea valutei naţionale, creşterea accizelor la benzină şi motorină cu 50% şi alţi factori.
Totodată, preţul mediu de import al gazelor lichefiate a crescut cu 35,7%.
Potrivit raportului, în 2010 volumul total al importurilor de produse petroliere a constituit 572,6 mii tone (dintre care 55,9% - motorină, 32,4% - benzină şi 11,7% - gaze lichefiate). Importul de benzină a s-a diminuat cu 15,8% faţă de 2009, constituind 185,9 mii tone, cel de motorină a fost practic al nivelul anului 2009 – 309,1 mii tone, iar importul de gaze lichefiate a însumat 66,8 mii tone, în creştere cu 10,4% faţă de 2009.
Cei mai mari importatori de produse petroliere au fost companiile „LUKoil Moldova” şi „Tirex Petrol”. Primei companii i-au revenit 31,1% din importurile de benzină, 33,2% - de motorină şi 25,1% - de gaze lichefiate.
În 2010, pe piaţa produselor petroliere au activat 110 companii care deţineau 169 licenţe pentru genuri de activitate pe această piaţă, inclusiv 20 de companii au efectuat importul şi comercializarea cu ridicata a benzinei şi motorinei, iar 9 – a gazelor lichefiate.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE