Reprezentantul Special pe probleme de mediere a păcii în regiune al Ministerului de Externe al Finlandei, Kimmo Kiljunen, l-a informat pe președintele Parlamentului R. Moldova, Marian Lupu, despre faptul că se află în țara noastră pentru a se documenta despre situația din regiune, inclusiv din regiunea din stânga Nistrului.
Conform programului vizitei sale, Kimmo Kiljunen, va vizita Tiraspolul și va avea, la Chișinău, mai multe întrevederi la care va aborda subiectul diferendului transnistrean.
Președintele Parlamentului Marian Lupu a menționat că, pe parcursul anului curent, procesul de reglementare a conflictului transnistrean a cunoscut o dinamică intensă. Autorităţile moldoveneşti demonstrează deschidere pentru contactele cu administraţia transnistreană. De asemenea, șeful Legislativului a pledat pentru activizarea Grupurilor de Lucru privind măsurile de încredere.
„O soluţie viabilă a conflictului transnistrean urmează să fie bazată pe principiile suveranităţii şi integrităţii teritoriale a Republicii Moldova. Regiunea transnistreană va beneficia de un statut special (autonomie largă) în componenţa statului reintegrat. Statul reîntregit urmează să fie unul funcţional, menținând integrarea europeană drept vectorul strategic de dezvoltare a ţării”, a menționat Marian Lupu.
El a mai spus că Moldova pledează pentru transformarea actualei operaţiuni de pacificare într-o misiune civilă, multinaţională, cu mandat international. La același subiect, Președintele Parlamentului a apreciat reluarea procesului de negocieri în formatul 5+2 și a menționat că următoarea rundă, de la Dublin (27-30 noiembrie 2012), necesită o pregătire minuţioasă. Rezultatul rundei va depinde de activitatea Grupurilor de Lucru. Totodată, negocierile ar trebui să se concentreze nu doar pe aspecte tehnice discutate de experţi, cât pe elementele de principiu ale soluţiilor.
Cu referință la prioritățile pe termen mediu pe dimensiunea soluționării politice a diferendului transnistrean, Marian Lupu a punctat necesitatea redeschiderii podului de la Gura Bâcului pentru circulaţia auto, facilitarea transportului feroviar de pasageri și asigurarea condiţiilor normale pentru funcţionarea şcolilor moldoveneşti cu predare în grafia latină.