Membrii comisiei pre-vetting și șeful secretariatului comisiei vor fi protejați de imunitate funcțională. Ei nu pot fi trași la răspundere pentru opinia exprimată în exercitarea atribuțiilor și pot fi urmăriți penal doar dacă membrii comisiei îi permit procurorului general să înceapă o anchetă. Totodată, procurorul general nu va avea nevoie de acordul prealabil al comisiei pre-vetting dacă un membru al comisiei va fi suspectat de spălare de bani, corupere pasivă, corupere activă, trafic de influență sau îmbogățire ilicită. De asemenea, urmărirea penală poate fi pornită fără acordul comisiei în cazul infracțiunilor flagrante.

Mai multe modificări la legile privind selecția și evaluarea performanțelor judecătorilor, printre care și această nouă prevedere, au fost adoptate de majoritatea PAS din Parlament pe 9 noiembrie, notează europaliberă.org

Autorii proiectului au explicat că modificările sunt necesare pentru a aduce în concordanță legea pre-vettingului cu cele ale vettingului. Legea cu privire la evaluarea externă a judecătorilor și procurorilor (vetting) prevedea din start că toți membrii comisiei și șeful secretariatului se bucură de imunitate funcțională, pentru a asigura independența comisiei.

Mai mulți experți, în materie de drept, nu văd cu ochi buni amendamentele efectuate de Parlament, iar încercarea de a-i proteja pe membrii Comisiei pre-vetting, prin lege, denotă un protecționism politic pentru oamenii, care în procesul de evaluare a procurorilor și judecătorilor mai comit și acțiuni de neglijență. Drept dovadă, este cazul Muntean, fost membru CSM, ajuns în această funcție cu un dosar de corupție, iar filtrul comisiei pre-vetting nu a funcționat.

„ Oferirea de către legiuitor a imunității funcționale membrilor Comisiei pre-vetiing, alături de alți demnitari care se bucură de acest privilegiu, șeful statului, deputați, judecători și magistrații CC este o premieră nemaivăzută în spațiul de drept al RM, una de conjunctură politică pentru a-i proteja pe oamenii din Comisia de evaluare de cazurile de incompetență la care se dedau ei în procesul de evaluare a judecătorilor și procurorilor”, ne-a declarat expertul Teodor Cârnaț. Totodată el a mai spus că, Comisia pre vetting neavand acoperire constituțională este străină sistemului de drept din Moldova

„Reevaluarea după deciziile CSJ, fac membrii Comisiei Pre-vetting să arate tare prost la audierile publice, la care acești membri sunt puși la punct de către candidații procurori (deocamdată) cu faptul că avem Constituție, există CEDO, există Curte Constituțională și chiar Curte Supremă de Justiție. Cred că membrii Comisiei și ai Secretariatului s-au pus pe gînduri și încep să-și facă griji”, a scris expertul Cristina Ciubotaru, fost vicedirector al CNA

Comisia pre-vetting verifică integritatea etică și financiară a candidaților la funcțiile de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) și Consiliului Superior al Procurorilor (CSP). Pe 1 august, Curtea Supremă de Justiție a anulat 21 de decizii ale comisiei și a obligat-o să reevalueze 21 de candidații care au picat evaluarea.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE