Colapsul Căii Ferate din Moldova este tot mai aproape, iar în curând va fi sistată circulația în nordul țării atât a trenurilor de marfă, cât și a celui mai popular tren de călători Kiev-Chișinău. Despre asta au comunicat pentru surse de la ÎS "CFM". Acestea au precizat că situația s-a agravat după ce angajații feroviari din stația Ocnița au scris cereri de demisie din cauza restanțelor salariale care depășesc două luni, scrie ZVON.MD
Începând cu 1 februarie, traficul prin partea de nord a Moldovei va fi închis. Asta după ce, din 13 ianuarie, au fost anulate cursele Chișinău-Bender și Bălți-Rogojeni. De asemenea, în lipsa de combustibilului, mai mult de o săptămână au fost inactive trenurile de marfă.
Reprezentanții ÎS "CFM" au menționat că, în pofida Codului Transportului Feroviar în vigoare, elaborat în conformitate cu normele europene, Moldova încă nu dispune de un mecanism de sprijin din partea statului pentru infrastructura feroviară și trenurile suburbane, așa cum se practică în țările europene. Nici bugetul de stat pentru anul 2025 nu prevede fonduri pentru infrastructura feroviară.
Președintele Federației Sindicatelor Lucrătorilor Feroviari din Moldova, Ion Zaporojan, s-a adresat anterior președintelui Comisiei parlamentare Economie, Buget și Finanțe, Radu Marian, prin care l-a anunțat că feroviarii au fost aduși la disperare.
Totodată, Federația Sindicală a Feroviarilor din Republica Moldova a anunțat organizarea unor proteste și greve începând cu luna februarie 2025, în fața Parlamentului, Guvernului, Președinției și în toate cele opt noduri feroviare din țară. Acțiunile sunt motivate de restanțele salariale care au depășit 190 de milioane de lei pentru perioada iulie-decembrie 2024.
Ion Zaporojan, președintele FSF, a declarat că muncitorii feroviari au ajuns în situații dramatice:
„Nu mai au ce mânca, nu au cu ce să-și achite facturile sau să-și trimită copiii la școală. Dacă până la sfârșitul lunii ianuarie nu vom avea soluții concrete, vom organiza proteste la nivel național.”
Liderul sindical a subliniat că întreprinderea „Calea Ferată din Moldova” (CFM) se confruntă cu probleme grave, inclusiv conturi blocate de peste două luni, lipsa motorinei și a altor resurse esențiale pentru funcționare.
Situația dificilă a CFM s-a agravat după august 2022, când redeschiderea portului Odesa a redus drastic tranzitul feroviar din Ucraina, diminuând veniturile întreprinderii. De ani de zile, CFM se confruntă cu dificultăți financiare majore, iar problema restanțelor salariale persistă.
Numărul angajaților CFM a scăzut dramatic în ultimii ani, de la 10.000 în 2014 la 5.700 în 2023.