Transparența decizională în procesul legislativ rămâne un aspect critic, aceasta fiind afectată și de rulajul modificărilor ordinii de zi. Potrivit experților Promo-LEX, aproximativ 94% din ordinea de zi a ședințelor plenare din 11-12 aprilie fost modificată, ceea ce a avut un impact semnificativ asupra procesului decizional și a înțelegerii de către deputați a proiectelor examinate și votate, notează IPN.

Potrivit experților Promo-LEX, peste 31% din proiectele votate în aceste ședințe au fost afectate de lipsa transparenței decizionale. Acest lucru s-a reflectat în mai multe moduri. Unul dintre ele ține de nepublicarea și nerespectarea termenului prevăzut pentru prezentarea recomandărilor părților interesate au fost printre principalele probleme. În cazul a cinci proiecte de lege nu au fost publicate actele aferente și nu s-au respectat termenele prevăzute pentru consultări și feedback din partea părților interesate. Mai mult, unele proiecte au fost examinate într-un timp neadecvat, cu consecințe asupra transparenței și participării publicului în procesul legislativ.

Analiștii Promo-LEX remarcă totuși o îmbunătățire în ceea ce privește controlul parlamentar. În cadrul ședințelor plenare din 11-12 aprilie, Parlamentul și-a consolidat rolul de forță de control parlamentar prin audierea rapoartelor de activitate a trei autorități-cheie: Centrul Național Anticorupție, Consiliul Audiovizualului și Centrul Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal. Acestea, alături de alte trei autorități publice urmau să fie audiate pe parcursul lunii martie. Audierile sunt parte a unui proces riguros de monitorizare și evaluare a activității acestor instituții, cu scopul de a asigura transparența și responsabilitatea în funcționarea lor.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE