Importurile de benzină ale Ucrainei au crescut în octombrie 2025 la unul dintre cele mai ridicate niveluri din ultimii doi ani, atingând 168,2 mii de tone, cu 19% mai mult decât în septembrie și cu 64% peste volumul înregistrat în octombrie anul trecut. În primele zece luni ale anului, Ucraina a importat 1,27 milioane de tone, ceea ce indică un an record pentru piața carburanților, notează enkorr.ua.
În acest context, Republica Moldova a înregistrat cel mai spectaculos avans dintre toți furnizorii, ajungând în top patru exportatori de benzină ai Ucrainei. Chișinăul a livrat 21,2 mii de tone în octombrie, aproape dublu față de luna precedentă, depășind Germania, Grecia și categoria „alți furnizori”. Este cel mai mare volum exportat vreodată de Moldova către piața ucraineană. Creșterea se datorează în special companiilor Naftatrans, care și-a majorat livrările de 2,2 ori, până la 11,8 mii de tone, și Energoil, care și-a triplat exporturile până la 2,8 mii de tone. Segmentul transportului auto cu cisterne, pe ansamblul pieței ucrainene, a crescut cu 27% și a ajuns la 46,1 mii de tone, cel mai mare nivel din februarie 2023, iar Moldova a contribuit decisiv la această creștere.
Clasamentul furnizorilor s-a schimbat semnificativ în octombrie. România a devenit pentru prima dată din luna mai liderul livrărilor, cu 42,8 mii de tone, depășind Polonia (33,7 mii de tone) și chiar Lituania (42,4 mii de tone). Cu toate acestea, rafinăria ORLEN Lietuva rămâne cel mai mare producător individual, cu 42,4 mii de tone exportate, menținându-și poziția în pofida lucrărilor de mentenanță, scăderea livrărilor pe cale rutieră fiind compensată de creșterea exporturilor feroviare.
Pe partea ucraineană, rețelele OKKO, WOG și UPG au importat împreună 54% din totalul volumelor. OKKO și WOG și-au majorat importurile cu 15% și, respectiv, 30%, în timp ce UPG a rămas aproape la același nivel, în ciuda extinderii rețelei cu peste 34 de stații de alimentare. În top 10 au intrat și Ukrnafta, care a livrat 12 mii de tone pe cale feroviară din Polonia și România, și Lux Kraina, care a reluat importurile maritime până la 9 mii de tone.
Importurile crescute din octombrie sunt influențate de cererea tot mai mare de combustibil pentru generatoare, pe fondul întreruperilor repetate de energie electrică. Operatorii estimează că finalul de an va rămâne la fel de activ, odată cu creșterea consumului în sezonul rece.


