Experții asociației Promo-Lex constată că în contextul deschiderii negocierilor de aderare a RM la UE, procesul legislativ va trebui îmbunătățit. Experțlii spun că Moldova va avea nevoie de legi calitative, iar procedurile legislative vor trebui să fie foarte clare și transparente. Acest lucru este posibil, spun experții, doar atunci când parlamentul este transparent și deschis.
Totodată, experții au formulat 62 de recomandări în adresa Parlamentului, pe cele cinci capitole monitorizate. Cele mai multe recomandări, 17 la număr, au fost formulate la capitolul Respectarea procedurii legislative. Parlamentului i se recomandă, între altele, să-și revizuiască de ansamblu și sistemic Regulamentul sau să adopte un nou act normativ care ar asigura funcționarea legislativului într-un mod transparent și previzibil; să uniformizeze procedurile de anunțare, organizare și desfășurare a consultărilor publice, în special prin stabilirea unor criterii exacte pentru organizarea obligatorie a acestora; să instituie un mecanism clar și transparent care ar asigura examinarea eficientă în toate cazurile a obiecțiilor și recomandărilor Direcției general juridice a Secretariatului Parlamentului, a Guvernului, ale expertizei anticorupție, dar și ale altor entități care au oferit avize sau expertize; să publice ordinea de zi a ședințelor Parlamentului pe pagina oficială a instituției la începutul săptămânii de lucru, conform prevederilor legale.
Un semnal îngrijorător este legat de faptul că și în această legislatură continuă o tendință păguboasă care afectează activitatea Parlamentului. Experții constată că niciun proiect de lege care îi are drept autori doar pe deputații din opoziția parlamentară nu a fost promovat și adoptat.
În privința activității deputaților în calitate de autori ai proiectelor legislative, este mențlionat faptul că ponderea proiectelor de legi înregistrate de deputați a scăzut, echivalându-se cu ponderea inițiativelor înaintate de Guvern. Per fracțiuni, se constată și în acest an un decalaj enorm dintre „rata de promovare” a proiectelor depuse de majoritate și cele depuse de opoziție.
Un alt aspect problematic este exercitarea de către Parlament a funcției de control parlamentar. Capitolul conține constatări și concluzii ale monitorilor cu privire la gradul de utilizare de către deputați a funcției de control parlamentar. Experții constată că folosirea acestor instrumente a scăzut semnificativ în perioada monitorizată. O problemă este și activitatea slabă sau chair de loc în privința controlului exercitat de subcomisiile parlamentare. Monitorii Promo-LEX au constatat că, deși acesta poate fi un instrument eficient, niciuna dintre subcomisiile pentru exercitarea controlului asupra activității SIS și pentru exercitarea controlului asupra executării hotărârilor și deciziilor CtEDO și a hotărârilor Curții Constituționale nu și-a desfășurat activitatea în perioada monitorizată.