Guvernul a aprobat Programul privind repartizarea mijloacelor fondului rutier pentru drumurile publice naționale pe anul 2023. Statul va aloca, în anul curent, mai puțini bani pentru drumuri în comparație cu anul 2022. Fondul rutier în anul în curs se cifrează la un milliard 485 de miloande de lei, iar asta înseamnă mai puțin cu 400 milioande lei față de anul trecut.

Potrivit experților cauza diminuării Fondului rutier ar fi mai mulți factori printre care costurile mari pentru infrastructura și logistica pe care le suportă firmele care efectuează lucrările. Totodată, în condițiile unui deficit bugetar de 18 miliarde de lei, statul și-a prioritizat finanțările spre alte direcții, iar asta ar însemna că Moldova va trebui să respecte anumiți parametri bugetari și angajamentele convenite cu FMI.

În 2022, valoarea Fondului rutiera constituit 1,8 mld lei, iar suma valorificată a fost de 1,63 miliarde de lei. Și în 2023, există riscul ca cei 1 miliard 485 de milioane să nu fie, în totalitate, valorificați. Deși Guvernul a aprobat redistribuirea mijloacelor fondului pe anumite lucrări de întreținere a drumurilor naționale, multe proiecte de reabilitatre a infrastructurii rutiere sunt în întârziere. Este vorba de întreținerea și reparația construcțiilor inginerești și a drumurilor publice naționale cu o lungime totală de 5 951 de kilometri.

„Proiectul are drept scop repartizarea mijloacelor alocate reieșind din necesitatea reală raportată la suma disponibilă, cheltuielile fiind prioritizate ca urmare a investigării stării întregii rețele de drumuri naționale, cu accent sporit acordat acțiunilor referitoare la îmbunătățirea condițiilor de circulație din punct de vedere al stării părții carosabile, dar și al siguranței la trafic”, a declarat ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale, Lilia Dabija.

Din banii alocați, 828 de milioane de lei sunt pentru întreținerea drumurilor publice naționale – plombarea gropilor, profilarea carosabilului, întreținerea de rutină. 534 de milioane de lei sunt pentru lucrări de reparație capitală a drumurilor și construcțiilor inginerești. Sumele rămase sunt pentru întreținerea podurilor, executarea lucrărilor de proiectare și evaluare, procurarea echipamentelor etc.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE