Autoritățile centrale de la Chișinău continuă să monitorizeze situația din Portul Internațional Liber Giurgiulești legat de incendiile la silozurile de cereale în ultimele săptămâni. Deși au fost raportate rezultatele unor controale din partea Inspectoratului pentru Protecția Mediului.  după care activitatea „Danube Oil Company" a fost suspendată până la corectarea încălcărilor depistate, multe lucruri rămân încă neclare. Agenția pentru Supraveghere Tehnică a dispus demolarea silozurilor neconforme, materialele controalelor urmând să fie transmise Procuraturii pentru examinare. Inspectoratul de Mediu a constatat că agentul economic activa în lipsa avizului expertizei ecologice a obiectului, a autorizației de mediu pentru emisia de poluanți în atmosferă și în condițiile în care nu erau stabilite normative ale emisiilor admisibile. Agenția supraveghere tehnică a emis o prescripție de demolare a silozurilor și a acordat un termen de 60 de zile lucrătoare pentru înlăturarea încălcărilor.

Fostul deputat, Alexandru Slusari consideră că statul deloc nu controlează cum este folosit teritoriul Portului Giurgiulești. El mai spune că după incidentele legat de incendiile la  silozurile de cereale Agenția Proprietății Publice este obligată să pornească un control amplu la toate contractele, încheiate încă în perioada lui Plahotniuc în privința folosirii teritoriului Portului Giugiulești.

„După incendiu devastator Agenția pentru Supraveghere Tehnică a efectuat un control de stat inopinat, dar extrem de întărziat, la compania, la care aparține silozurile și care este controlată de Trans Oil. A fost constatat că rezervoarele au fost proiectate, construite și instalate cu multiple încălcări procedurale și tehnice, fără coordonare cu administrația Portului și Calea Ferata. Dar, apare întrebarea firească unde au fost toate organele abilitate în procesul construirii și în special Reprezentantul Guvernului în Port ?

Cine nu cunoaște, vă informez că teritoriu Portului este proprietatea de stat, transmisă în arenda unei companii, care are statut de Investitor General, iar rezidenții Portului subarendează terenurile de la acest Investitor. Contractele nu au fost făcute publice și noi nu avem nici o claritate cine răspunde pentru supravegherea construcțiilor în Port. Aparent, vedem că obiectul este controlat nu de investitorul general, dar de un rezident, care construiește pe teritoriu Portului ce vrea, unde vrea și cum vrea, precum și își permite aproape 5 luni să nu îndeplinească cerințele IGSU pentru stingerea focului.

Eu cred că Agenția Proprietății Publice este obligată să pornească un control amplu la toate contractele, încheiate încă în perioada lui Plahotniuc în privința folosirii teritoriului Portului, cănd Trans Oil, promovat de Al Capone din Grozești, a primit drepturi nelimitate de activitate la obiectul de infrastructură critică și acum vedem la ce a adus acest lucru.

Timpurile parcă s-au schimbat, numai nu în Port unde în continuare se simte suflare a mafiei”, a menționat Slusari.

Și premierul Natalia Gavrilița a scris că autoritățile de resort au raportat rezultatele controalelor efectuate și încălcările depistate la compania ale cărei silozuri de cereale din Portul Internațional Liber Giurgiulești au luat foc în ultimele săptămâni. Astfel, Inspectoratul pentru Protecția Mediului a constatat că agentul economic activa în lipsa avizului expertizei ecologice a obiectului, a autorizației de mediu pentru emisia de poluanți în atmosferă și în condițiile în care nu erau stabilite normative ale emisiilor admisibile.

Agenția supraveghere tehnică a emis o prescripție de demolare a silozurilor și a acordat un termen de 60 de zile lucrătoare pentru înlăturarea încălcărilor. Potrivit responsabililor de la AST, soluția de proiect adoptată pentru depozitarea șrotului de la procesarea semințelor de floarea soarelui nu a fost adecvată, iar exploatarea neconformă a acestora a afectat rezistența, stabilitatea și siguranța la foc.

Inspectoratul pentru Protecția Mediului a dispus suspendarea activității companiei până la înlăturarea încălcărilor și urmează să estimeze mărimea prejudiciului cauzat de incendii și să transmită materialele controalelor către Procuratura generală pentru examinare. Totodată, astăzi, am semnat o dispoziție, cerând verificarea tuturor silozurilor din țară, pentru a evita astfel de incidente pe viitor”, a menționat Gavrilița.

Scandalurile legat de activitatea Portului Internațional Liber Giugiulești s-au repetat în perioade diferite, în special după ce Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvolatre (BERD) anunțase achiziționarea acestui activ. Presa de invesigații a scris că procesul de achiziție a grupului de companii „Danube Logistics” de către BERD a fost unul mai puțin transparent, implicând companii offshore și jurisdicții departe de R. Moldova, unde se află portul. De când a fost dat pe mâna unor investitori privați, în 2004, în spatele Portului Internațional Giurgiulești a fost creată o ramificație complexă de companii din diferite state.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE