Parlamentul rămâne ferm pe poziția enunțată anterior privind conceptul la proiectul de lege privind delimitarea competențelor între Procuratura Anticorupție și CNA. Proiectul urmează să fie votat în lectură finală și prevede ca PA să se focuseze doar pe corupția mare, iar șefa PA, Veronica Dragalin nu ar susține o asemenea abordare. Mai mult, Procuratura Anticorupție critică un amendament PAS, care o vizează și care în loc să fortifice această instituție ea devine irelevantă. De facto, în contrariu, amendamentul dat fortifică Centrul Național Anticorupție, un organ care se supune Parlamentului și care nu va trece prin procedura de vetting.

„ Dacă va fi votat de deputați, această schimbare legislativă va trimite aproximativ 500 de cazuri de corupție din gestiunea Procuraturii Anticorupție la alte procuraturi, unde procurorii (care nu vor trece procedura de vetting), nu au pregătirea și experiența necesară pentru instrumentarea acestor cazuri și, ar încărca acești procurori care deja au responsabilitatea de a instrumenta dosare de importanță, inclusiv omor, viol, tâlhării și altele. Conform amendamentului Procuratura Anticorupție va rămâne responsabilă doar pe corupția mare comisă de Președintele țării, deputați, membri ai Guvernului, judecători, procurori, angajați SIS și CNA, și conducători ai instituțiilor publice prevăzute de Constituție (de exemplu CSM și CSP), sau cazuri care implică sume enorme de peste 300.000 MDL mită și peste 3.000.000 MDL prejudiciu. Cazuri care implică scheme de corupție în agenții de stat, ministere, spitale, universități, vamă, în primării și raioane nu vor fi considerate de competența procuraturii specializate pe corupție. Scheme care implică sustragerea de banii statului de sume de 2 milioane de lei vor trece în responsabilitatea procurorilor fără experiență în așa cazuri complexe. Rezultatul acestor schimbări va duce la ineficiența anume în combaterea corupției sistemică care afectează viața cetățenilor zi de zi. În loc să fie fortificată Procuratura Anticorupție, această instituție va deveni irelevantă cu doar 100 de cazuri în gestiune, comparativ cu peste 3000 de cazuri în gestiune la cealaltă procuratură specializată, PCCOCS. Astfel de schimbare legislativă majoră merită consultări publice, avize oficiale de la toate instituțiile afectate. Aceste principii nu au fost respectate, iar amendamentul încalcă tehnica legislativă. Îndemnăm deputații în Parlament să nu voteze pentru acest amendament care ar pune în pericol lupta împotriva corupției”,se menționează în comunicatul PA.

Președintele Comisiei Juridice Numiri și Imunități, Olesea Stamate, a venit cu precizări, după ce Procuratura Anticorupție a criticat amendamentul înregistrat de PAS privind funcționalitatea acestei instituții. Stamate menționează că „o instituție puternică înseamnă o instituție focusată, cu competențe clare și cu instrumente care îi permit să-și realizeze competențele”.

„Am discutat ultimele două săptămâni cu colegii de la Ministerul Justiției, conducerea procuraturii generale, procuraturii anticorupție, centrului național anticorupție, precum și experți naționali și din România (foști șefi la DNA și DIICOT) despre competențele care urmează să revină CNA și PA pentru a face aceste două instituții cât mai eficiente. Amendamentul semnat de domnul Chiriac, este rezultatul acestor discuții, agreate, în mare parte de toți participanții”, a precizat Stamate.

Deputatul spune că decuplarea CNA de PA înseamnă că Procuratura Anticorupție nu va mai avea în responsabilitatea sa să conducă urmărirea penală pe dosarele de corupție mică/medie instrumentate de CNA.

„Acestea vor fi conduse de procurorii din procuraturile teritoriale. Astfel obținem -(1) focusarea PA pe dosarele proprii - de corupție mare, și (2) totodată evităm situația în care CNA și PA dau vina unul pe celălalt pentru lipsa de performanță. Am auzit în repetate rânduri de la CNA - că procurorii PA blochează investigațiile lor, și invers de la PA în adresa CNA. Această situație se va sfârși odată cu adoptarea modificărilor, și vom putea evalua obiectiv care dintre instituții muncește eficient și care nu. Sperăm ambele să devină instituții eficiente”, a explicat Stamate

Totodată, ea a menționat că potrivit unui amendament, PA va investiga doar corupția mare.

„Va avea un șir de subiecți speciali, cum sunt deputații, miniștrii, judecătorii, procurorii, ofițerii CNA, angajații SIS, care vor fi investigați de PA indiferent de valoarea mitei și a prejudiciului. În afara de acești subiecți, PA va investiga orice infracțiune de corupție, dacă valoare mitei depășește 6000 unități convenționale (cca 15.000 euro) sau valoarea prejudiciului de 60000 uc (respectiv cca 150.000 euro). Asta înseamnă suficiente cazuri de investigat, dorință de ar fi. Toate celelalte cazuri se duc la CNA, or nu reprezintă corupția mare”, a mai precizat Stamate.

Deputata mai scrie că noul amendament prevede că Guvernul, în termen de 3 luni, va elabora modificările necesare la cadrul legislativ și normativ, pentru ca PA să poată avea la dispoziție toate resursele de care are nevoie pentru a investiga eficient corupția mare (buget propriu, sediu separat, experți, specialiști, etc).

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE