Conflictul dintre Rusia şi Georgia a reprezentat o ciocnire a strategiilor agenţiilor de PR, atât a Rusiei şi Osetiei de Sud, cât şi a Abhaziei, folosind agenţii de relaţii publice pentru a influenţa mass-media occidentală, potrivit ediţiei electronice a cotidianului The Guardian.
În ciuda recesiunii globale, industria de relaţii publice câştigă încă venituri importante dintr-o sursă neobişnuită, fostele state sovietice care încearcă să câştige influenţă în Vest. Astfel, Vladimir Putin a angajat agenţia de PR Ketchum pentru a gestiona imaginea Rusiei în presă străină, contractul încheiat pe trei ani fiind în valoare de 9,7 milioane de euro. A fost pentru prima dată când Moscova a apelat la o agenţie de PR vestică, semnal interpretat ca o schimbare a relaţiilor Rusiei.
Chiar şi guvernele Osetiei de Sud şi Abhaziei au angajat recent o firmă de PR, Saylor Group, cu sediul în Pasadena, California.
În ultima perioadă, în contextul aniversării unui an de la conflictul dintre Georgia şi Rusia, liderii Osetiei de Sud şi Abhaziei - respectiv Eduard Kokoiti şi Sergei Bagapş - au publicat în The Guardian un articol prin care argumentau că Vestul a suferit “un eşec moral”, refuzând să le recunoască independenţa şi închizând ochii la acţiunile Georgiei.
Strategia aminteşte faptul că miza este mai mult decât o întrecere teritorială, implicând semnificaţii istorice şi culturale. Ei plătesc companiei Saylor, care a lucrat anterior pentru guvernele Etiopiei şi Dubaiului, o taxă de 30.000 de dolari pe lună.
“Georgia a angajat o armată de agenţii din Vest pentru a se asigura că dezbaterea internaţională privind viitorul acestei regiuni este portretizat doar ca o luptă între Georgia şi Rusia”, a spus Christian Bzhania, purtător de cuvânt pentru Abhazia.
Strategiile de PR utilizate în conflict au fost descrise ca “unice”, majoritatea publicaţiilor străine neavând suficiente resurse pentru a afla ce se întâmpla acolo, aşa că o strategie de PR inteligent construită era în mod garantat o reuşită.
Pentru mulţi, în războiul agenţiilor de PR, Georgia a câştigat datorită poziţionării ca victimă într-un raport permanent de dihotomie cu Rusia. În schimb, Rusia pare mai preocupată la nivelul strategiei de PR de subiectele legate de economie, cum ar fi disputa cu Ucraina, în ce priveşte gazele naturale.