Comisia Electorală Centrală (CEC) va propune Parlamentului mai multe modificări la Codul electoral până la alegerile parlamentare din toamnă.

Una dintre schimbările propuse se referă la articolul care prevede că cetățenilor R. Moldova sub 18 ani, aflați sub tutelă, le este interzis să finanțeze sau să susțină material, sub orice formă, grupurile de inițiativă a campaniilor electorale. Mai cu seamă, excepție de la această regulă ar putea fi persoanele care au împlinit vârsta de 15 ani și „care sunt antrenați în prestarea serviciilor de voluntariat competitorului electoral, conform legii”.

Astfel, pentru o claritate mai pronunțată și evitarea interpretărilor, au fost formulate propuneri care ar permite tinerilor de la 15 ani care, în conformitate cu prevederile legislației muncii, cu acordul părinților, pot fi angajați și în câmpul muncii, să fie implicați în activități de voluntariat în interesul partidelor politice sau competitorilor electorali.

Potrivit modificărilor propuse la Codul electoral, procedura de desemnare a candidaților pentru alegerile parlamentare și locale ar putea să înceapă cu cel mult 70 de zile înainte de scrutin, nu cu 60, după cum este în legislația electorală. Mai mult, desemnarea ar putea să se încheie cu 40 de zile înainte de scrutin, nu cu 30.

În cazul alegerilor prezidențiale, desemnarea candidaților ar putea înceapă cu cel mult 70, nu cu 60 de zile înainte de ziua alegerilor și se termine cu 55, nu cu 30 de zile înainte de ziua alegerilor.

O altă modificare propusă se referă la depunerea listelor de subscripție cu semnăturile susținătorilor pentru candidați. Mai cu seamă, CEC propune ca acestea să fie depuse cel târziu cu 40 de zile înainte de scrutin, nu cu 30 de zile.

În același timp, ar putea fi definit și introdus termenul de „bloc electoral camuflat”, care, ulterior, poate fi o potențială cauză de refuz pentru înregistrarea unui concurent electoral.

Totodată, CEC propune ca, după trei luni de la confirmarea rezultatelor alegerilor, buletinele de vot (valabile, nevalabile și anulate) și certificatele pentru drept de vot păstrate de poliție să fie distruse, iar listele electorale să fie trimise la CEC în 10 zile și păstrate până la următoarele alegeri de același tip. În vechiul Cod, toate documentele erau distruse după trei luni.

Autoritatea electorală mai propune să le fie interzis concurenților electorali să efectueze agitație sau publicitate preelectorală sau electorală prin intermediul rețelelor sociale sau platformelor online, fără să le declare. Totodată, propune să nu le fie permis să beneficieze și utilizeze proprietăți, bunuri, servicii de orice formă, oferite cu titlu oneros, fără plata în avans din contul cu mențiunea „Fond electoral”.

Mai mult, în noua legislație electorală este recomandată marcarea postărilor publicitare electorale, care sunt contra cost.

O altă mențiune care ar putea apărea în Codul electoral ține de modificarea listei de candidați.

În același timp, sunt propuse mai multe modificări care țin de perioada de confirmare și desemnare a componenței consiliului electoral de circumscripție de nivelul al doilea.

Pentru secțiile de votare pentru localitățile din stânga Nistrului și străinătate, CEC recomandă să fie format un consiliu electoral distinct, cu sediul în municipiul Chișinău. În Codul electoral să fie menționat că membrii consiliului electoral de circumscripție să fie: doi membri sunt desemnați de către judecătoria în a cărei rază teritorială se află consiliul electoral de circumscripție respectiv, doi membri sunt desemnați de către Biroul politici de reintegrare sau MAE, câte un membru este desemnat de fiecare partid politic reprezentat în Parlament.

Totodată CEC propune și nouă redefinire a noțiunii de candidat independent.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE