Pe lângă scopul oficial se poate admite că desfășurarea referendumului privind declararea integrării în Uniunea Europeană drept obiectiv strategic al Republicii Moldova are menirea de a evita dezbaterea și supunerea votului în Parlament a proiectului de lege pentru revizuirea Constituției. Este opinia experților Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției (CAPC) exprimată în raportul de expertiză la proiectul Hotărârii Parlamentului privind desfășurarea referendumului republican constituțional, notează anticorupție.md

Experții CAPC relevă în raportul prezentat că, „pe lângă scopul oficial, se poate admite că propunerea respectivă are menirea de a evita dezbaterea și supunerea votului în Parlament a proiectului de lege pentru revizuirea Constituției și utilizarea mecanismului referendumului republican (popular) pentru promovarea obiectivului politic de integrare a Republicii Moldova în Uniunea Europeană”.

„Propunerea de modificare a Constituției prin referendum republican constituțional respectă formal criteriile de procedură deduse/confirmate anterior de către Curtea Constituțională, dar eludează calea parlamentară clasică de dezbatere și examinare a unui proiect de lege constituțională, ceea ce afectează esența principiilor protecției rigide a stabilității Constituției și principiile democrației parlamentare autentice”, precizează autorii raportului.

Experții CAPC invocă mai multe îngrijorări legate de conceptul și procedura de promovare a proiectului, inclusiv pe partea ce ține de necesitatea și posibilitatea modificării Preambulului Constituției Republicii Moldova, un subiect care nu a fost cercetat și argumentat suficient.

„Propunerea de modificare a Preambulului Constituției constituie o novație absolută pentru regimul constituțional al Republicii Moldova și nu este suficient de argumentată și exhaustiv formulată, iar textul respectiv ar putea fi inclus ca preambul al Legii de modificare, nu al Preambulului Constituției însăși, care a fost formulat și înscris la o anumită etapă istorică, politică și socială, cu 30 de ani în urmă”, menționează CAPC.

De altfel, în raportul se menționează despre faptul că textul propus în proiectul Legii de modificare a Constituției nu a fost dezbătut anterior suficient și plenar, derogă sub anumite aspecte de la prevederile (principiile) generale ale Constituției și introduce elemente constituționale noi, care însă prezintă anumite ambiguități, Potrivit experților, „nu este suficient de clar ce se înțelege prin textele ”aderare” și ”legi interne””.

Inclusiv, desfășurarea referendumului republican constituțional nu este fundamentată financiar, iar în procesul de organizare și desfășurare a referendumului urmează a fi respectate mai multe principii și proceduri care să excludă încălcări și prejudicii de ordin general sau particular, susține sursa citată.

Precizăm că referendumul constituțional privind aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană a fost inițiat de șeful statului, Maia Sandu, și se va desfășura în ziua alegerilor prezidențiale pe 20 octombrie. În data de 16 aprilie curent, Curtea Constituțională a avizat pozitiv inițiativa Parlamentului privind organizarea concomitentă a referendumului constituțional și a alegerilor prezidențiale.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE