Secretarul de Stat la ministerul Energiei Constantin Borosan spune că majorarea tarifelor de transport al gazelor naturale a crescut din cauza Gazprom. Oficialul a explicat că acest fap s-a datorat scăderii drastice a volumelor de tranzit a gazului spe zona balcanică, via RM. El a mai spus că tariful de transport al gazelor naturale depinde de cheltuielile pentru operarea și mentenața sistemului de transport și volumul de gaze naturale transportat. Borosan a menționt că în situația micșorării volumelor de gaz transportate vom asista la o majorare nesemnificativă a tarifului final pentru consumatori.
„Până în anul 2020 prin sistemul de transport al gazelor naturale din Moldova, concernul rus Gazprom transporta în regim de tranzit către țările balcanice anual în jur de 20 miliarde m3 de gaze naturale. Însă, începând cu ianuarie 2020, Gazprom nu mai tranzitează gaze naturale prin țara noastră, fapt care a dus la scăderea drastică a veniturilor reglementate a operatorului de transport. În ianuarie 2020, a fost dat în exploatare gazoductul Turkish Stream, care leagă direct Rusia de Turcia prin Marea Neagră, și Gazprom a redirecționat tot tranzitul prin acest gazoduct, ocolind țara noastră.
Pe pagina platformei de transparență a ENTSO-G putem urmări evoluția fluxului de gaze naturale prin punctul de interconectare PI Grebenyky, parte a gazoductului Trans-Balcanic, direcția dinspre Ucraina spre Moldova, și observăm o reducere a volumului transportat de 10 ori începând cu 1 ianuarie 2020!
De ce ar proceda Gazprom aşa cu compania sa fiică, Moldovagaz?
Tariful de transport al gazelor naturale depinde de cheltuielile pentru operarea și mentenața sistemului de transport și volumul de gaze naturale transportat.
Păi iată, atunci când volumul de gaze transportat de către Gazprom prin Moldova este redus de 10 ori, cum credeți că va evolua tariful de transport? Și aici chiar nu contează cine efectuează transportarea gazelor naturale, este matematică de clasa a V-a, împărțim cheltuielile constante la volumul de gaze naturale transportat. Anterior, prețul tranzitului era chiar şi de cca 20 de lei pentru o mie de metri cubi, care la acele volume tranzitate erau suficiente pentru acoperirea costurilor. Când iți scade volumul vânzărilor, ce soluții ai?
Cât ține de criticile că tariful la transportare va duce la majorarea tarifului pentru consumatorii finali, acestea la fel nu țin, pentru că e vorba de 10 bani la un metru cub, adică o majorare nesemnificativă”, a menționat Borosan