După ce presa a scris despre un proiect de lege dubios, votat în prima lectură la 21 iulie, și ar fi promovat insistent de BERD prin intermediul deputaților PAS Radu Marian, Valentina Manic și Marina Morozova. Autorul proiectului deputatul PAS, Radu Marian a venit cu o reacție. Parlamentarul recunoaște că proiectul are carențe și spune că: ”pentru a doua lectură, vom analiza suplimentar prevederile proiectul și îl vom ajusta, pentru a exclude riscul de abuz”.

„Proiectul de lege vine să ofere companiilor din Zone Economice Libere care au primit deja drept de construcție de la proprietarul terenului (dreptul de superficie, introdus în Codul Civil în 2019), să poată solicita acte permisive, certificate de urbanism etc., pentru ca acestea să poată construi obiecte industriale. Însă există o altă prevedere din lege, apărută în 2020, care stabilește că doar proprietarul terenului poate solicita acte permisive, nu și cel care are drept de construcție. După cum vedeți, situația asta a creat o disonanță legală”, spune deputatul în postarea sa.

Radu Marian adaugă că: ”Proiectul vine să clarifice cine are dreptul de solicita acte permisive pentru construcție. Proiectul nu reglementează în niciun fel dreptul de proprietate, concesiune sau modalitatea de autorizare a unei construcții – așa cum insinuează articolul dat. Mi se pare logic că dacă eu am deja drept de construcție, să am dreptul să cer acte permisive pentru a construi ceva. Însă deputatul a omis să spună că modificarea legii, pe care o promovează insistent, cu privire la Zonele Economice Libere, pentru prima dată în istoria Republicii Moldova, oferă dreptul de concesiune a terenului pe care sunt amplasate construcțiile agenților economici rezidenți”.

„Proiectul a apărut urmare a discuțiilor avute cu Ministerul Economiei, care vin să deblocheze investiții importante pentru țara noastră. Cât despre Portul Giurgiulești, din păcate statul a pierdut controlul acestuia din cauza acțiunilor comuniștilor și democraților din trecut. Regret că instituția mass-media respectivă este folosită acum pentru niște reglări de conturi între cei care se ceartă acum pentru controlul asupra Portului. Eu personal îmi doresc ca Portul să revină sub controlul statului și sper să reușim acest lucru”, mai spune deputatul.

În postarea sa Marian recunoaște că modificările pe care le promovează sunt dubioase, „pentru a doua lectură, vom analiza suplimentar prevederile proiectul și îl vom ajusta, pentru a exclude riscul de abuz”.

Autorul acestei legi este Danube Logistics (operatorul portuar Giurgiulești), iar beneficiarul legii este compania Trans-Oil (deține mai multe terenuri pe teritoriul portului pe un termen îndelungat doc mai jos), în condițiile în care, potrivit datelor cadastrale disponibile, cea mai mare parte a zonei portuare deja este ocupată de clădiri și structuri ale companiilor grupului Trans-Oil.

Potrivit unei scrisori intrate în posesia redacției, adresată Cancelariei de Stat și în copie adresată companiei Danube Logistics, Ministrul Economiei în persona dlui Sergiu Gaibu susține că instituția pe care o conduce în rezultatul discuțiilor avute (20 mai 2022) cu Mathis von Tucher, directorul Danube Logistic a convenit asupra acordării unei asistențe din partea BERD pentru perfectare și promovarea proiectului de act normativ pentru transmiterea în administrarea Agenției Proprietății Publice a terenului pe care este amplasat terenului Portului Giurgiulești.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE