Parlamentul nu se va grăbi să voteze în a doua lectură Legea taxelor de stat, iar ministerul Justișiei urmează să sistematizeze toate propunerile pentru a îmbunătăți proiectul. „Scopul noii legi este taxarea tergiversărilor abuzive”, a explicat președintele comisiei juridice din Parlament, Olesea Stamate.
Autorii proiectului își propun atât rezolvarea problemei amânărilor examinării dosarelor în instanță, dar și introducerea unor plăți judecătorești rezonabile cu nivelul de trai al cetățenilor. În cadrul dezbaterilor asupra proiectului legii taxei de stat, breasla avocaților a formulat mai multe propuneri, inclusiv excluderea unor taxe care ar fi o povară pentru cetățeni. În același timp, spun avocații, toate cheltuielile procesuale trebuie raportate la nivelul de trai.
„Ce ține de taxa de timbru, noi am spus că suntem la momentul de față categoric împotriva acestei taxe. Chiar dacă este necesar de a acoperi niște cheltuieli, noi putem să o indicăm în taxa de stat și apoi să se repartizeze așa cum se repartizează la ziua de azi. Noi nu putem să introducem taxele, hai să spunem așa, prin a limita persoana în dreptul de acces la justiție. Taxele trebuie să fie justificate ele sunt mari și va limita accesul persoanelor la justiție, taxa de recuzare, de amânare de timbru sunt excesive, iar varietatea acestor taxe ar tergiversa și mai mult procesul în judecată”, a menționat președintele Uniunii Avocaților, Dorin Popescu.
În proiect se prevede ajustarea cuantumurile taxei de stat și modificarea procentului de încasare a taxei de stat. O altă prevedere a documentului este eliminarea plafonului de 25 000 de lei pentru persoanele fizice și 50 000 de lei pentru persoanele juridice pentru cererile de chemare în judecată privind litigiile cu caracter patrimonial, cererile de contestare a unui titlu executoriu sau a unui alt document prin care încasarea se produce în mod incontestabil.
Totodată, taxa de stat pentru anumite cereri de instanță va fi majorată, astfel încât persoanele care se află în fața unui litigiu, care poate fi soluționat mai simplu și mai rapid pe cale extrajudiciară, să fie mai motivați să o facă. Autorii au mai propus instituirea mai multor taxe pentru a contracara amânările abuzive ale ședințelor de judecată și neprezentarea participanților la proces.
„Proiectul trebuie să conțină o analiză a impactului de reglementare. Trebuie să vedem care ar trebui să fie suma taxelor pentru a acoperi aceste chelltuieli și care sunt cheltuielile statului pentru înfăptuirea justiției, iar ele trebuie să fie proporționale indicatorilor economici”, a spus Victor Baciu, manager politici, Camera de Comerț Americană.
Pe de altă parte, președintele Comisiei parlamentare de profil, Olesea Stamate a justificat necesitatea plăților prin încercarea de a promova medierea litigiilor în afara instanțelor de judecată.
„Taxarea cererilor de amânare repetate ar trebui să descurajeze tergiversările intenționate. Iar taxa de timbru nu este exagerat de scumpă și trebuie să acopere cheltuielile procesuale”, consideră Olesea Stamate.
„Noi ne-am uitat și la experiența altor state și pe partea de taxă de stat, taxă de timbru într-adevăr ca taxă unică, așa cum am introdus-o noi, care nu este susceptibilă de scutire în formula exact aceea în alte state. Dar ce există în alte state, ca să vă dau un exemplu, una din țările baltice. Taxa este 7 euro sau 10 euro, sau 13 euro, doar pentru simpla expediere în funcție de numărul participanților”, a menționat Olesea Stamate.
Noua lege introduce o taxă de timbru obligatorie, de 200 de lei, valabilă pentru orice acțiune, cerere sau procedură solicitată în primă instanță sau în apel. Taxa de amânare a ședinței de judecată poate ajunge și la 3.200 de lei, în funcție de cât de des folosesc avocații acest instrument. Pentru cererile de recuzare a judecătorilor, de transferare a dosarului sau de explicare a hotărârii instanței, statul aplică taxe de 400 de lei.
Judecătorul Livia Mitrofan consideră că taxa de timbru reprezintă o suprataxare și ar putea fi percepută ca o plată pentru justiție, un serviciu public care trebuie să fie asigurat din bugetul de stat.
„Lucrând cu justițiabilii, pot spune că taxa de timbru reprezintă o suprataxare. Justițiabilii vor percepe această taxă ca o plată pentru justiție, deoarece ea se achită în contul instanței de judecată și se va crea impresia că omul nu va avea parte de justiție dacă nu va plăti instanței acești 200 de lei. Justiția este un serviciu public, este costisitor, dar el trebuie să fie asigurat în totalitate din bugetul de stat. De aceea, toate taxele trebuie să fie achitate în bugetul de stat, nu în contul instanțelor de judecată”, a menționat Livia Mitrofan.
Angela Popil, membru al Consiliului Uniunii Avocaților și membru al grupuluii de lucru pentru elaborarea proiectului, a declarat că „sunt anumite omisiuni în cadrul acestui proiect, dar cu eforturi comune cred că trebuie să-l îmbunătățim”.
Proiectul de lege a fost aprobat în primă lectură la ultima ședință de parlament din 2022.
În anul trecut instanțele de judecată au cheltuit 8,5 milioane de lei doar pentru citarea părților în instanțele de judecată.