Previziuni sumbre pentru viitorul căilor ferate din Moldova. O liberalizare a pieței feroviare potrivit noului Cod Feroviar va dura, adică separarea operatorului de infrastructură de operatorul de transport, spune fostul șef al CFM , Oleg Tofilat. Va trebui creată Agenția Feroviară inclusiv Agenția de Reglementare Feroviară, iar fără acești Regulatori dezvoltarea pieței este incertă. Datorii de milioane, infrastructură feroviară învechită și distanță mare pînă la liberalizarea pieței vor fi dificultățile cu care se va confrunta noua administrație de la CFM.

Fostul șef al CFM, Oleg Tofilat, pe final de mandat a făcut o totalizare a activității sale și a situației în care se află întreprinderea, iar una din principalele probleme cu care s-a confruntat CFM în ultimii trei ani este deficitul în fondul de rulment. Astfel, există o discrepanță între ceea ce are întreprinderea în depozite și obligațiile pe care trebuie să le îndeplinească. Diferență estimată la 200 de milioane de lei.

O altă problemă este starea tehnică a infrastructurii și a materialului rulant. Trei ani în urma 60% din infrastructură feroviară era într-o starea rea, iar 40% era și mai rea spune Tofilat. Iar termenul de exploatare pentru 95% dintre vagoane va fi depășit în anul 2025.

Astfel, o consecință a acestor este scăderea cantității de marfă care este exportată. În 2020 CFM nu a exportat nici trei milioane de tone de marfă.

O altă problemă cu care se confruntă CFM este salarizarea angajaților. Deja de câteva luni întreprinderea are resatnțe la salarii, iar soluția, spune Tofilat, ar fi contractarea unui credit de la bănci

„Noi lucrăm asupra atragerii unui credit bancar. În toamna anului 2023 nu a fost posibil acest lucru pentru că BNM a ananlizat calitatea creanțelor la CFM ulterior noi am obținut această posibilitate să contractăm un împrumut bancar pentru a achta salariile. Aceasta ar fi calea cea mai rapidă de eliminare a restanțelor. O altă soluție ar fi creșterea cererii seviciilor de transport care deocamdată nu este una favorabilă pentru CFM” a spus Oleg Tofilat. La ora actuală, mai spune, el s-a reușit lichidarea restanțelor salariale pentru luna octombrie. Respectiv, pentru lunile noiembrie, decembrie, ianuarie sunt neachitate 130 milioane de lei arierate.

Datoriile CFM sunt acum este de 38 de milioane de lei. „O soluție este mărirea soldului creditelor și îndreptarea către salariați, Termoelectrica și alte instituții la care suntem datori”, spune șeful CFM.

O altă problemă enunțată de Tofilat este faptul că după anul 2025, nu vor mai putea fi utilizate locomotivele în special cele de călători și de manevră decât în baza unor acorduri interstatale, deoarece sunt într-o stare tehnică deplorabilă.

„Toate locomotivele de manevră sunt de o vârstă respectabilă, cam ca subsemnatul, iar din vagoane practic 95 la sută nu vor trece de anul 2025 cu termenul de exploatare nedepășit. Toate vagoanele cerealiere le expiră termenul prescris de exploatare în 2025. Ele nu vor mai fi admisibile în transportul internațional”, a mai precizat Tofilat.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE