Renato Usatîi - Pentru a ma șantaja guvernarea a dat indicații Curții de Apel Chișinău să amâne după alegeri anularea ordonanței prin care am fost scos de sub urmărire penală
Decizia judecății, luată într-o ședință secretă, de anulare a ordonanței prin care am fost scos de sub urmărire penală, a fost atacată la Curtea de Apel. Cei "galbeni" au intervenit și au propus ca ședința Curții să fie fixată după alegeri, ca să mă „pună la perete”.
Orice încercare de a mă intimida sau de a mă presa se va termina foarte dureros pentru ei, chiar în aceeași zi! Nu poate nimeni să mă „pună la zid”!
După tot prin ce am trecut în 11 ani de activitate politică, aceste sperietori nu sunt decât vorbe goale. Nici FSB-ul nu a reușit să mă oprească, deși eram chiar în Federația Rusă. Nici atunci când au încercat să-i intimideze pe părinții mei. Nici când mă șantajau că, dacă nu semnez anumite acorduri, voi fi întemnițat în celula lui Magnițki. Nici Plahotniuc nu a reușit.
Nici atunci când doamnele din Partidul Nostru și părinții mei primeau video-uri cu amenințări din partea celor din Wagner, ca să mă oblige să ies din cursa prezidențială.
Acum cine să mă sperie? Grosu? Recean? Maximum cu ce mă pot „amenința” astăzi este să nu permită formației „Ruki Vverh” sau lui DJ Smash să intre în țară.4 Astea-s toate sperietorile lor. Dar dacă vor încerca mai mult, vor primi un răspuns pe măsură, imediat!
Poliția Republicii Moldova trece la un nou model de organizare. Reorganizarea introduce nivelul regional în structura Poliției, prin instituirea a trei direcții Nord, Centru și Sud. Astfel, Inspectoratul General al Poliției va avea o coordonare mai clară între nivelul central și cel local, cu delimitarea precisă a responsabilităților subdiviziunilor specializate, regionale și teritoriale.
Regionalizarea creează premise pentru reducerea cheltuielilor administrative, creșterea transparenței instituționale și direcționarea resurselor către acțiuni cu impact direct asupra siguranței oamenilor.
Implementarea proiectului de reorganizare structurală a Poliției Naționale, prin crearea Direcțiilor Regionale de Poliție, presupune un set de cheltuieli inițiale estimate, care, însă, vor genera economii bugetare consistente pe termen mediu și lung, contribuind semnificativ la creșterea eficienței instituționale. Un element central al reorganizării vizează optimizarea structurii de conducere, prin reducerea funcțiilor manageriale. Această măsură va permite economii directe în valoare de 30,48 milioane lei, fonduri ce vor putea fi redirecționate pentru acoperirea eventualelor costuri de personal, fără a necesita alocări bugetare suplimentare.
Într-un scenariu maximal, puțin probabil, dar juridic posibil, în care întreg personalul vizat de disponibilizare ar refuza noile funcții în structurile regionale, costurile s-ar putea ridica la:
236,6 milioane lei pentru compensarea concediilor neutilizate;
270,6 milioane lei pentru indemnizațiile unice de eliberare din serviciu.
Totuși, aceste sume reprezintă un plafon teoretic, întrucât scopul reorganizării nu este concedierea întregului efectiv, ci optimizarea structurii interne, iar majoritatea funcționarilor publici cu statut special sunt așteptați să accepte tranziția către noile structuri. În consecință, cheltuielile efective vor fi semnificativ mai reduse, iar continuitatea activităților operaționale va fi asigurată. Procesul de implementare va fi realizat etapizat și coordonat, cu termen-limită de finalizare până la 31 decembrie 2028, fapt ce va permite o tranziție controlată, evitând discontinuitățile instituționale și asigurând o planificare riguroasă a resurselor umane, logistice și financiare.
Pentru Direcția Regională Centru, sunt deja estimate următoarele costuri:
174.100 lei pentru studiul de fezabilitate;
45.000 lei pentru actualizarea devizului de proiect;
42.500.000 lei pentru lucrările de reconstrucție.
Pentru Direcțiile Regionale Nord și Sud, costurile vor fi stabilite ulterior, în baza documentației tehnico-economice elaborate conform cadrului normativ în domeniul construcțiilor.
Transformarea Poliției este parte integrantă a Strategiei naționale de reformă a administrației publice și corespunde obiectivelor Programului de guvernare, care vizează modernizarea instituțiilor statului, descentralizarea operațională și optimizarea cheltuielilor. Implementarea este planificată etapizat, până în anul 2028.
Scopul final al reformei este unul strategic și durabil: o Poliție mai apropiată de oameni, capabilă să răspundă rapid la urgențe și să contribuie activ la creșterea siguranței publice în Republica Moldova.