Asistența pentru Moldova trebuie inclusă în pachetul de redresare pentru Ucraina, deoarece fără sprijinul Chișinăului, asistența pentru Kiev va fi lipsită de sens, consideră fostul premier Natalia Gavrilița, notează mybusiness.md

În noul ei articol pentru think tank, Gavrilița explică de ce consideră că UE nu ar trebui să lase Chișinăul „în urmă”.

Fostul premier consideră că pe măsură ce rezistența Ucrainei față de Rusia continuă, costul devastator al acțiunii militare crește, la fel ca și nevoia de reconstrucție. Acesta va fi un proiect de anvergură la nivel continental, la scară largă, cu contingențe economice semnificative, care necesită o planificare atentă nu numai din partea Ucrainei, ci și din partea țărilor vecine. Acest lucru este valabil mai ales în Moldova, unde cererea ucraineană poate produce repercursiuni asupra unor domenii, implicit poate devia forța de muncă, redimensiona sectorul de construcții și investițiile atât de necesare din propria economie.

„Pentru a preveni acest lucru, pe măsură ce Uniunea Europeană și partenerii săi încep să creeze cadrul instituțional și instrumentele financiare pentru redresarea Ucrainei, ei trebuie să includă și investiții în îmbunătățirea infrastructurii și conexiunilor Moldovei, precum și în optimizarea capacității sale comerciale și administrative. Procedând astfel, Moldova poate beneficia de procesul de redresare împreună cu Ucraina, asigurând o vecinătate estică mai puternică și mai rezistentă”, notează Gavrilița.

Amploarea distrugerii în Ucraina este uluitoare. Se estimează că vor fi necesare peste 150 de miliarde de dolari doar pentru a reconstrui infrastructura critică precum drumuri, poduri, căi ferate, aeroporturi și utilități distruse în timpul războiului.

În afară de infrastructură, vor fi necesare investiții uriașe în locuințe, școli, spitale, clădiri comerciale și fabrici. În martie, Banca Mondială a estimat costul reconstrucției la 411 miliarde de dolari, o cifră care abia crește pe măsură ce conflictul se prelungește. Planificarea strategică pentru aceste eforturi de reconstrucție este un element al rezistenței Ucrainei atât în ​​timpul, cât și după conflict.

Pentru a coordona aceste eforturi, au fost create instituții precum Conferința de Reconstrucție a Ucrainei, care reunește lideri guvernamentali, organizații internaționale și reprezentanți ai sectorului privat. Comisia Europeană a propus, de asemenea, o Platformă de Reconstrucție a Ucrainei pentru a lega proiectele de reconstrucție cu finanțarea de la donatori precum UE, G7 și instituții financiare internaționale. Sunt create numeroase programe de granturi și împrumuturi, inclusiv un program UE de 50 de miliarde EUR pentru Ucraina pentru perioada 2024-2027.

Țările individuale pregătesc și pachete de ajutor. Polonia, de exemplu, a adoptat o lege privind asigurarea exporturilor și a susținut forumuri care le permit firmelor poloneze să asiste în proiecte de reconstrucție în Ucraina. România a început negocieri bilaterale cu guvernul ucrainean pentru a planifica zone prioritare de redresare, cum ar fi infrastructura energetică. Administrațiile locale din țările europene intenționează să colaboreze cu orașele afectate din Ucraina pentru a oferi expertiză tehnică și sprijin pentru recuperare.

Acești pași pregătitori subliniază faptul că eforturile de reconstrucție a Ucrainei vor rezona cu mult dincolo de granițele sale. Un aflux masiv de resurse financiare, materiale de construcție, echipamente tehnice și forță de muncă în Ucraina va veni inevitabil din țările vecine integrate într-o economie regională.

„Pentru Moldova în special, redresarea Ucrainei va evidenția capacități și resurse deja limitate. De la începutul conflictului, Moldova a făcut pași mari, acceptând cel mai mare număr de refugiați pe cap de locuitor din orice țară europeană, menținând legăturile feroviare pentru a se asigura că mărfurile pot fi exportate și importate din Ucraina și diversificându-și complet activitățile departe de gazul Gazprom.

Cu toate acestea, criza refugiaților, a energiei, a securității și a lanțului de aprovizionare exercită o presiune suplimentară semnificativă asupra unei economii care era deja slabă înainte de conflict, cu infrastructura îmbătrânită și o dependență economică puternică de remitențe. Moldova s-a confruntat cu o stagflație profundă în ultimele 18 luni, economia sa s-a contractat cu 6% în 2022, iar inflația atingând un vârf de 34% în octombrie 2022”, spune Gavrilița

„Odată ce redresarea Ucrainei va câștiga avânt, Moldova ar putea să se confrunte cu scurgeri de materiale critice necesare pentru infrastructura de construcție a drumurilor peste graniță, amânând și mai mult propriile proiecte de infrastructură. Personalul tehnic și companiile de construcții pot fi, de asemenea, rechemați pentru lucrări mai profitabile în Ucraina. Conflictul și impactul său negativ asupra economiei au epuizat și mai mult forța de muncă a Moldovei - un procent semnificativ de moldoveni activi economic trăiesc în străinătate, cu aproximativ 40-50.000 de moldoveni emigrând anual. Exodul de creiere a forței de muncă din Republica Moldova pare să crească pe măsură ce cererea crește din cauza eforturilor de reconstrucție ale Ucrainei.

O altă problemă este creșterea prețurilor. Înainte de începerea conflictului cu Rusia, Ucraina a importat majoritatea materiilor sale prime pentru construcții din Belarus și Rusia. Țara va trebui acum să cumpere mai multe provizii de la parteneri regionali precum Moldova. Prețurile la materialele de construcții în Moldova au crescut cu 37 la sută, iar creșterile ulterioare par inevitabile pe măsură ce lanțurile de aprovizionare locale se deplasează în Ucraina. Creșterile prețurilor proprietăților și ale ratelor de închiriere par, de asemenea, inevitabile, deoarece speculatorii se adună în regiune sperând să profite de nevoile de reconstrucție postbelice ale Ucrainei.

Din aceste motive, Moldova nu-și poate permite să aștepte cu liniște în timp ce procesul de reconstrucție al Ucrainei se desfășoară. În ciuda incertitudinii cu privire la amploarea și calendarul proiectelor din Ucraina însăși, Moldova și partenerii săi trebuie să acționeze acum pentru a-și consolida propria capacitate economică în zonele strategice relevante pentru eforturile de reconstrucție dincolo de frontieră. Ucraina și regiunea în ansamblu nu vor atinge o rezistență mai mare dacă Moldova va rămâne în urmă.

În primul rând, UE și partenerii săi trebuie să includă Moldova în mecanismele instituționale cheie și instrumentele financiare care sprijină statele membre UE în pregătirea procesului de redresare. Unele dintre aceste aranjamente instituționale propuse, cum ar fi numirea coordonatorilor de reconstrucție a UE și a statelor membre, ar putea începe lucrul în Moldova înainte de a-și extinde activitatea în Ucraina post-conflict. Acest lucru s-ar putea întâmpla, de exemplu, în cadrul ambasadelor sau în cadrul unui proiect dezvoltat de UE.

În al doilea rând, UE și alți parteneri trebuie să sporească finanțarea și să accelereze planurile deja în curs de modernizare a punctelor de trecere a frontierei, a facilităților portuare, a liniilor feroviare și a infrastructurii rutiere ale Moldovei, care asigură legături comerciale vitale atât cu Ucraina, cât și cu piețele UE. Îmbunătățirea conectivității Moldovei va fi esențială pentru susținerea fluxurilor eficiente de mărfuri și forță de muncă necesare pentru a asigura redresarea durabilă a Ucrainei.

În cele din urmă, Moldova are nevoie de investiții strategice pentru a-și consolida industria națională de construcții, a atrage investitori străini și a dezvolta clustere competitive în industriile relevante ale lanțului de aprovizionare, cum ar fi producția de ciment, inginerie și logistică. Oferirea de garanții și asigurări de risc pentru potențialii investitori ar putea ajuta la depășirea riscurilor percepute de Moldova. Acest lucru ar putea oferi, de asemenea, o capacitate de absorbție suplimentară importantă.

În timp ce devastarea din Ucraina atrage pe bună dreptate atenția globală, vecinul mai mic al Ucrainei, Moldova, are, de asemenea, nevoie de sprijin direcționat pentru consolidarea capacității, care va fi esențial pentru stabilizarea eforturilor de redresare în regiune. Cu o pregătire proactivă, Moldova poate evita daunele colaterale cauzate de efectele secundare neintenționate, odată ce redresarea Ucrainei va câștiga avânt. Prin accelerarea imediată a politicilor inteligente, Moldova poate juca un rol vital în sprijinirea redresării Ucrainei și în deblocarea potențialului acestui proiect istoric, precum și în promovarea dezvoltării durabile a propriilor cetățeni”, a concluzionat Natalia Gavrilița.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE