Ministerul Educației și Cercetării nu a asigurat în 2023 organizarea evidenței contabile corecte, ceea ce a făcut imposibilă obținerea probelor suficiente pentru a confirma valoarea de 7,8 miliarde de lei la grupa de conturi „Acțiuni și alte forme de participare în capital în interiorul țării”. Constatarea îi aparține Curții de Conturi, care a audiat raportul de audit la acest minister, notează zvon.md

Auditorii au remarcat o deficiență sistemică la darea în exploatare a obiectelor în curs de execuție. În realitate, acestea sunt date în exploatare de mulți ani, însă în evidența contabilă figurează ca „investiții capitale în curs de execuție. Un exemplu în acest sens este Centrul republican pentru Copii si Tineret „Artico”, unde clădirea administrativă cu suprafața de 5,8 mii de metri pătrați a fost dată în folosință încă din anul 2008, iar în 2023 figura ca investiții capitale în curs de execuție în valoare de 105 milioane de lei. În aceeași situație este Liceul teoretic republican „Aristotel”, care utilizează șase construcții cu suprafața de 3,5 mii metri pătrați, în valoare de 77,8 milioane de lei, dar care, de asemenea, figurează ca investiții capitale în curs de execuție.

În lipsa unor documente justificative, Ministerul Educației a majorat în mod unilateral soldul grupei de conturi 415 cu valoarea activelor nete transmise acestora în sumă de un miliard 45,1 milioane de lei, fapt ce a determinat apariția unor erori de contabilizare.

„De exemplu, la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” - majorarea datelor cu 128 de milioane de lei. O situație similară se atestă și la 25 de centre de excelență și colegii, care activează în condiții de autogestiune – a fost majorată unilateral valoarea activelor nete transmise în proprietate acestora în suma de 22,5 milioane de lei”, se menționează în raportul Curții de Conturi.

Instituția precizează că, anul trecut, pentru executarea comenzii de stat în vederea pregătirii cadrelor au fost utilizate mai mult de 1,7 miliarde de lei, în timp ce planul de pregătire a cadrelor nu a fost elaborat conform Codului Educației, și anume pe meserii și specialități.

„MEC a aplicat o altă abordare, repartizând comanda de stat doar pe domeniul general de studii. Mai mult ca atât, planul de admitere nu este racordat pe deplin cu nevoile pieței muncii, așa cum este prevăzut în Strategia de dezvoltare „Educația 2030””, precizează auditorii.

Curtea de Conturi a remarcat și imperfecțiunea cadrului normativ privind finanțarea instituțiilor de învățământ.

„Reglementările existente generează lipsa informațiilor veridice cu privire la costul privind instruirea unui elev/student sub aspectul specialității, ciclului de studii și mijloacelor necesare pentru pregătirea cadrelor din contul finanțării bugetare, precum și neclarități în vederea determinării corecte a taxei de studii în bază de contract, fapt menționat în cadrul altor audituri efectuate de Curtea de Conturi la instituțiile de învățământ”, se mai arată în raport, notează zvon.md

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE