Moldova ar avea nevoie de trei miliarde de euro pentru modernizarea infrastructurii căilor ferate, iar aceste investiții vor fi posibile doar cu susținerea Uniunii Europene, a declarat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, în cadrul primei ediții a Forumului Feroviarilor

„Calculul e simplu. Avem nevoie de trei miliarde de euro pentru a reconstrui toată infrastructură și de un termen de la 15 la 20 de ani pentru a duce la bun sfârșit acest program. Să fie clar, este un program de durată, dar asta este realitatea”, a anunțat Spînu, după Forumul Feroviar.

Sectorul feroviar de mai mulți ani trece printr-o perioadă extrem de complicată marcată de datorii, lipsă de investiții, vagoanele la limita utilizării, a mai spus Spînu

La Forumul Feroviar, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a semnat cu Franța, prin Intermediul Agenției de Dezvoltare Franceze, un acord de intenție care constă în digitalizarea, oferirea de echipamente rulante și echipamente performante de mentenanță Căii Ferate din Moldova, a subliniat Andrei Spânu.

„A fost aprobat Codul Feroviar care va duce la atragerea investițiilor private în sector. Am început reabilitarea tronsonului Tighina-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești. Am identificat resurse pentru coridorul din nord – de la Vâlcineț, Ocnița, până la Căinari. În curând vom lansa licitația și pentru 150 km dintre cei mai uzați, care au limită de viteză. Vor începe să fie reabilitați cu bani UE”, a declat Andrei Spânu.

Forumul Feroviar a fost organizat de către Calea Ferată din Moldova, împreună cu Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și Agenția Franceză pentru Dezvoltare. Prezent la eveniment, ambasadorul Franței la Chișinău, Paul Graham, a subliniat importanța  modernizării căilor ferate pentru integrarea Rep. Moldova în spațiul european.

„Suntem încântați să semnăm astăzi acordul de intenție pentru a contribui la modernizarea infrastructurii printr-o asistență financiară și tehnică, cu acest ajutor fiind posibilă consolidarea sectorului căilor ferate din Rep. Moldova. Vom oferi suport pentru digitalizare, echipament tehnic și menținerea acestuia”, a subliniat ambasadorul Franței la Chișinău, Paul Graham.

Integrarea RM în Uniunea Europeană a început deja prin modernizarea infrastructurii, a subliniat în discursul său comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean. Ea a amintit că Moldova poate lua bani, mai ales pentru cale ferată, din fondurile la care aveau acces numai statele membre ale Uniunii. Primii bani din acest mecanism au fost deja alocați Moldovei, pentru proiecte rutiere la frontiera cu România – Ungheni, Leușeni și Giurgiulești, a precizat Adina Vălean.

Primul Forum Feroviar a reunit instituții financiare internaționale, reprezentanți ai sectorului privat și companii feroviare de stat pentru a discuta despre modernizarea și dezvoltarea durabilă a sectorului feroviar în Republica Moldova.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE