Experții Promo-Lex atenționează Legislativul că la ultima ședință din 14 martie au fost admise un șir de încălcări care vizează Regulamentul Parlamentului. Una dintre acestea ține de modificarea frecventă și semnificativă a ordinii de zi, cu intervenții de ultim moment.
„În loc să existe o distribuție echilibrată a proiectelor, observăm o concentrare majoră în prima săptămână, lăsând puține subiecte pentru ce-a de-a doua săptămână. De exemplu, în cadrul ședinței din 14 martie 2024, din cele 23 de subiecte inițiale, doar 7 au rămas pe ordinea de zi, iar cu o zi înainte, Biroul Permanent propune adăugarea a 17 subiecte noi. Aceste schimbări bruște și extinse – reprezentând o creștere de 271,4% – subminează încrederea și înțelegerea clară a procesului legislativ, generând incertitudine și dificultăți în pregătirea adecvată pentru dezbateri și votare. Astfel de practici ar trebui să fie revizuite și ajustate pentru a restabili integritatea și eficiența procesului legislativ. Durata ședinței a fost de aproximativ 13 ore, cu o pauză de 2 ore inclusă”, se arată într-o declarație semnată de Promo-Lex.
De asemenea, experții atenționează că deși ședința din 14 martie urma să fie dedicate opoziției parlamentare, proiectele opoziției nu au fost incluse în ordinea de zi. Și asta chiar dacă Regulamentul Parlamentului spune că inițiativele fracțiunilor parlamentare din opoziție, precum și cele ale deputaților neafiliați din opoziție, sunt prioritare la stabilirea ordinii de zi pentru prima ședință plenară din fiecare ciclu de șase săptămâni de la începutul sesiunii parlamentare.
Referitor la transparența decizională și exercitarea controlului parlamentar s-au constatat o serie de deficiențe, inclusive: absența deputaților din opoziție la examinarea a cel puțin 8 proiecte, probleme înregistrate în procesul de vot electronic - când unii deputați au părăsit sala, dar au fost înregistrați ca fiind prezenți.
„Un alt aspect deosebit de preocupant este afectarea transparenței decizionale în proporție de 63%, prin nesolicitarea/ neacordarea/ nepublicarea în timp util a actelor aferente proiectelor de legi și prin nerespectarea termenului de 10 zile lucrătoare prevăzut pentru prezentarea recomandărilor”, mai spun experții Asociației Promo-Lex.
În acest sens, se face apel către Parlamentul Republicii Moldova să ia în considerare aceste observații și să întreprindă măsurile necesare pentru îmbunătățirea procesului decizional.