Totodată, în aceeaşi perioadă, s-a înregistrat cea mai semnificativă diminuare de circa 35%  a numărului de abonaţi la serviciile de acces la internet prin dial- up (linie telefonică obişnuită): de la 63 mii, în 2007, la 40,6 mii, în 2008. Este pentru prima dată în scurta istorie a pieţei naţionale a serviciilor de acces la reţeaua globală când internetul prin dial–up a cedat întâietatea, după numărul de abonaţi, internetului în bandă largă. În viitor acesta va continua să-şi consolideze poziţiile pe motiv că tot mai mulţi utilizatori aleg internetul de mare viteză.

Numărul total al abonaţilor la serviciile de acces la internet la puncte fixe s-a majorat, faţă de 2007, cu 41,4% şi a constituit 155,78 mii. Rata de penetrare a acestor servicii, raportată la o sută de locuitori a republicii, a crescut cu 1,14 puncte procentuale şi a constituit 4,37%, iar cea a serviciilor de acces la internet în bandă largă – cu 1,86 puncte şi a alcătuit 3,23%. Deşi ultimul indicator s-a majorat de 2,4 ori, el este foarte mic în comparaţie cu situaţia din ţările Uniunii Europene, unde rata medie de penetrare a serviciilor de acces la internet în bandă largă a depăşit 22%.

Specialiştii Agenţiei explică această stare de lucruri pin faptul că serviciile de acces la internetul de mare viteză sunt dezvoltate, în temei, în municipiile Chişinău şi Bălţi. Astfel, în Chişinău sunt concentrate două treimi din toţi abonaţii la serviciile de acces la internet în bandă largă, iar rata de penetrare a acestor servicii, raportată la o sută de gospodării, a constituit, la finele anului 2008, 30,8%. La Bălţi această rată a alcătuit 10,6%, iar în majoritatea raioanelor ea a oscilat între 2,2 şi 4,7%.

Potrivit aceluiaşi raport, în 2008, numărul conexiunilor la internet prin reţelele mobile, efectuate în baza tehnologiilor GPRS/EDGE , HSPA, CDMA 2000 1x şi EV-DO a crescut, faţă de 2007, cu 115,4% şi a atins cifra de 1 milion 437 mii. Rata de penetrare a acestor conexiuni, raportată la o sută de locuitori, a sporit de mai bine de două ori şi a ajuns la 40,28%.

În aceeaşi perioadă, volumul total al vânzărilor pe piaţa serviciilor transport date şi acces la internet a crescut, faţă de 2007, cu 61,8% şi a însumat 366,1 mil. lei. Investiţiile efectuate în dezvoltarea acestui segment de piaţă s-au majorat cu 39,7% şi au alcătuit  152,7 mil. lei.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE