Există o sumedenie de semne care arată că, în ședința Consiliului European din 14-15 decembrie, Republica Moldova și Ucraina nu vor obține dreptul de a începe negocierile de aderare la Uniunea Europeană. Ori subiectul nu va fi pus în discuție.

Liderii statelor Uniunii Europene încă privesc la pachet cele două state Republica Moldova și Ucraina iar președinții de stat ori șefii guvernelor UE privesc acest val de extindere după aceleași criterii după care s-au condus și în alte valuri de extindere a Uniunii Europene, adică criteriile de la Copenhaga, stabilite în 1993.

Atunci când cei de la Comisia Europeană au dat undă verde negocierilor formale înainte ca statul moldovean ori ucrainean să îndeplinească condițiile prealabile de aderare a fost un lucru inedit, nu s-a mai întâmplat așa ceva.

A fost un gest plin de încărcătura geopolitică a războiului existent în regiune și s-a dorit să fie unul care să rezoneze cu victoria ucrainenilor în constraofensiva planificată de ei.

Observăm că nimeni nu mai vorbește de contraofensivă, ceea ce înseamnă că ea, ori nu a început, ori s-a terminat.

Pentru obținerea dreptului de a începe negocierile este nevoie de acordul tuturor celor 27 de membri ai Consiliului European, votul nu se ia în baza majorității ci a unanimității. Iată de ce, anunțatul refuz al liderilor de la Budapesta față de Ucraina privește și Republica Moldova.

Repet: președintele moldovean, Maia Sandu a avut în anul acesta vizite în care a încercat să convingă liderii statelor UE să desfacă pachetul Ucraina/Republica Moldova și să ofere în mod separat de Ucraina o dată de începere a negocierilor de aderare pentru Republica Moldova.

Președintele moldovean a procedat corect.

Dacă liderii UE vor oferi statului moldovean data de începere a negocierilor și nu vor face același lucru pentru autoritățile ucrainene va fi un semnal urât la adresa Kievului.

Sunt sceptic că acest lucru se va întâmpla. Cel mai probabil, președinții și șefii guvernelor UE vor transfera pentru altădată deciziile referitoare la Republica Moldova și Ucraina. Vor deplasa în timp responsabilitatea unei decizii. S-a mai practicat și altădată.

Doar că această deplasare în timp nu e deloc în favoarea pachetului Moldova/Ucraina. Explic: între 6-9 iunie 2024 vor avea loc alegerile europarlamentare iar din primăvara 2024, până în toamna anului viitor, structurile de conducere ale UE vor fi ocupate de pregătirea alegerilor, iar după alegeri, puterea se va reconfigura. 

Rezultatul alegerilor europarlamentare nu va fi unul favorabil extinderii Uniunii Europene. Datele Eurobarometrului spun că partidele conservatoare, stataliste, naționaliste sunt cele care vor trimite în Parlamentul European cei mai mulți europarlamentari.

Mi-aș dori ca eforturile președintelui moldovean să fi dat roadele așteptate iar pachetul Moldova/Ucraina să fie desfăcut.

Vom vedea acest lucru în curând. Ar însemna că, în plan extern, doamna Maia Sandu mai beneficiază de aură pozitivă. Rezultatul alegerilor locale generale a arătat că în plan intern a pierdut-o.

Autor Victor Nichituș

Opiniile exprimate în acest material nu neapărat coincid cu opiniile redacţiei

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE