Parlamentul nu a susținut moțiunea simplă asupra politicilor Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, examinată la ședința plenară de astăzi. Moțiunea a fost înaintată de 24 de deputați din Fracțiunea parlamentară a Blocului Comuniștilor și Socialiștilor. Printre motivele invocate de autori pentru exprimarea votului de neîncredere se regăsesc administrarea defectuoasă a domeniilor aflate în responsabilitatea ministerului, lipsa acțiunilor concrete menite să răspundă provocărilor curente, precum și abaterile de la termenele stabilite în implementarea proiectelor de importanță națională privind aprovizionarea cu apă și sanitație, dar și a celor privind infrastructura rutieră de interes național și internațional.
În cadrul dezbaterilor, Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a prezentat principalele realizări din perioada 2022–2024, subliniind progresele înregistrate în domenii esențiale pentru dezvoltarea comunităților. Potrivit ministrului, prin programul "Satul European I" au fost alocate 1,7 miliarde de lei pentru realizarea a 495 de proiecte finalizate. Totodată, au fost reabilitați din surse externe peste 576 de kilometri de drumuri, au fost construite și extinse peste 837 de kilometri de rețele de alimentare cu apă și 180 de kilometri de rețele de canalizare. Ca rezultat, aproximativ 160 de mii de cetățeni au fost conectați la sisteme de apă potabilă, iar aproximativ 129 de mii au fost conectați, pentru prima dată, la sistemul de canalizare.
În aceeași perioadă, prin intermediul Fondului Rutier au fost reabilitați peste 600 de kilometri de drum, cu o investiție totală de 2,8 miliarde de lei. Au mai fost realizați 435 de kilometri de iluminat public stradal, iar 197 de instituții sociale și educaționale au fost modernizate. De asemenea, peste 40 de mii de gospodării din 27 de raioane urmează a fi conectate la apă și canalizare prin proiecte regionale care sunt deja în derulare la Ungheni, Cahul, Râșcani, Soroca, Edineț, Comrat, Florești, Călărași etc.
Totodată, ministrul a mai menționat că, prin intermediul programului "Satul European Expres" au fost realizate 380 de proiecte de dezvoltare locală, iar programul "Satul European II" a oferit posibilitatea ca peste 800 de proiecte să fie acum în faza activă de implementare sau în faza de contractare.
Opoziția BCS a criticat activitatea ministrului Bolea. Deputatul BCS Petru Burduja a atras atenția asupra faptului că toate proiectele sunt realizate pe baza unor împrumuturi, care vor trebui returnate de cetățeni: „Știți cum funcționează băncile – îți dau un leu, înapoiezi un leu și cincizeci. Iar diferența o plătesc oamenii de rând.” Deputatul a subliniat că problema nu ține doar de cantitate, ci mai ales de calitatea muncii echipei ministeriale, de respectarea termenelor și de transparența achizițiilor publice în cadrul proiectelor de infrastructură.
Un exemplu este drumul Leova–Bumbăta, în valoare de 280 de milioane de lei. „Un drum bun pentru țară, dar care nu este utilizat, pentru că podul nu permite trecerea autovehiculelor mai grele de 4,5 tone. Atunci, de ce s-au cheltuit sume atât de mari? Și cel mai grav este că proiectul a fost atribuit direct, fără licitație publică, în condițiile stării de urgență. OR, câte astfel de proiecte au fost realizate sub paravanul ”situației excepționale”?”, a întrebat Burduja.
Un alt eșec, potrivit deputatului, a fost înregistrat în 2024, când Ministerul Infrastructurii a introdus o taxă fixă pentru depășirea greutății camioanelor, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2025. Companiile s-au trezit într-un blocaj. „Deputații PAS au aplicat taxa retroactiv. Întrebarea este: de ce nu v-ați gândit la acest aspect de la început? Este o problemă ce ține de politica ministerului.”
Petru Burduja a enumerat și alte proiecte regionale, care ridică semne de întrebare privind calitatea lucrărilor și respectarea termenelor:
Reabilitarea drumului Hîncești–Leova–Cahul, în valoare de 56,4 milioane de euro, început în 2020, trebuia finalizat până la sfârșitul anului 2024. Realizat: doar 60%.
Drumul Arionești–R14, în valoare de 9 milioane de euro, cu termen de finalizare 10 ianuarie 2025. Realizat: doar 20%.
Drumul Chișinău–Gurgiulești (de ocolire a Vulcăneștiului), 21,2 milioane euro, lansarea căruia este preconizată pentru începutul lui 2026. Realizat: doar 55,6%, deși lucrările au început în 2023.
Drumul R14 Codru Nou–Soroca–frontiera cu Ucraina (tronsonul Soroca–Arionești), cost – 36,6 milioane de euro, termen – martie 2026. Stadiu actual: doar 30%.
În total, peste 121 de milioane de euro din fonduri împrumutate sau presupus nerambursabile, care, într-un fel sau altul, vor fi rambursate tot de cetățeni, a subliniat deputatul.
Petru Burduja a amintit și de problemele legate de Calea Ferată, subliniind că, încă din 2022, majoritatea PAS a aprobat un nou Cod Feroviar, care prevede obligații neîndeplinite până în prezent.
„Potrivit codului, până la 31 decembrie 2022, trebuia efectuată o inventariere completă și delimitarea terenurilor și clădirilor ce țin de calea ferată. Tot din 2022 era necesară divizarea CFM în trei componente: întreținerea infrastructurii, transportul de marfă și transportul de pasageri. Ce ați făcut? Nimic”, a spus deputatul.
Conform Regulamentului Parlamentului, moțiunea simplă poate fi inițiată de minimum 15 deputați și se adoptă cu votul majorității deputaților.