Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor (MTIC) propune reformarea sistemului de instruire și examinare a conducătorilor auto. Una din propuneri vizează educerea numărului de ore obligatorii teoretice în cadrul școlii auto de la 144 în prezent – până la 30 ore teoretice, conform normelor europene.
În același timp, se va menține numărul de 40 ore practice. De asemenea, se prevede micșorea vârstei de instruire la 16,5 ani, cu o condiție ca pe parcursul conducerii să fie un asistent, care are cel puțin 25 de ani și o experiență de conducere de minimum 5 ani. Autoritățile vor să includă și un permis de conducere pentru începători, care va fi eliberat pentru persoanele care au împlinit deja 17 ani.
La atingerea vârstei de 18 ani persoana deținătoare a permisului de conducere pentru începător, în cazul acumulării numărului minim de ore practice asistate (până la 120 de ore), va putea susține examenul practic și obține permisul de conducere cu drepturi depline.
Un element important în vederea reducerii riscului de accidente în perioada imediat următoare obținerii permisului de conducere este: instituirea unei perioade de probațiune, în timpul căreia încălcările comise vor fi monitorizate cu strictețe, iar retragerea permisului de conducere se va efectua printr-o procedură mai simplă.
Crearea unuia sau a mai multe poligoane automatizate de susținere a examinării practice, dar și dotarea sălilor și vehiculelor rutiere de examinare cu camere video, care vor transmite online procesul de examinare, sunt alte măsuri prevăzute de Conceptul de reformă, careare ca scop excluderea la maxim a factorului uman și va permite evaluarea obiectivă a capacităților reale ale candidaților.
La fel, se propune instituirea testului de percepție a riscurilor, prin simularea video la computer a capacității de observare și analiză a situațiilor rutiere în trafic.
Ministrul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor, Vasile Botnari, a accentuat că asemena practici au fost aplicate de mulți ani în zeci de state și urmează să fie preluate de țara noastră.
„Au fost întreprinși multipli pași pentru diminuarea acestor factori nocivi, impactul însă nu este pe măsură să schimbe situația vizibil. Schimbarea trebuie să fie una din temelie, de natură să elimine deficiențele sistemului actual de instruire și examinare a conducătorilor auto și să racordeze la normele europene în domeniu”, a declarat ministrul Vasile Botnari, astăzi, 16 mai, în cadrul unei conferințe de presă.
Conceputul va fi expus consultărilor publice pentru 30 de zile. Ulterior, în baza propunerilor și obiecțiilor acumulate vor fi elaborate modificările la actele legislative și normative. Noile reguli se estimează că vor fie aplicate din 2017.