Șefii direcțiilor de învățământ vor fi numiți în funcție în bază de concurs, desfășurat în conformitate cu Regulamentul aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Acesta prevede desfășurarea concursului în trei etape și stabilește componența comisiei de concurs. Candidații la funcția de șef de direcție învățământ vor depune actele necesare solicitate, vor susține o probă scrisă la calculator și un interviu.
Ministerul Educației și Cercetării a adoptat Regulamentul cu privire la organizarea şi desfășurarea concursului pentru ocuparea funcției publice de conducător al organului local de specialitate în domeniul învățământului
Regulamentul va fi aplicat pentru organizarea concursurilor de angajare la funcțiile rămase vacante după încetarea raporturilor de muncă cu șefii direcțiilor care au fost numiți în funcție fără concurs, cu mai mult de patru ani în urmă, sau a celor numiți în calitate de șefi pe o perioadă nedeterminată de timp.
„Regulamentul cu privire la organizarea şi desfășurarea concursului pentru ocuparea funcției publice de conducător al OLSDÎ are scopul să asigure selectarea celor mai competenți profesioniști în baza unor criterii clar definite şi a unei proceduri unice de evaluare. Va fi constituită o comisie de concurs profesionistă și reprezentativă, iar testarea se va face la calculator, fapt care va facilita evaluarea, va oferi mai multă credibilitate procedurii de verificare a cunoștințelor candidaților la concurs și va stabili o procedură echitabilă”, spune ministrul Dan Perciun.
Concursul se va desfășura în trei etape.
La prima etapă va fi verificată îndeplinirea condițiilor de către candidații înscriși. MEC precizează că pot candida la funcția de șef de direcție învățământ persoanele care dețin studii de master sau superioare pre-Bologna; experiență managerială de cel puțin 5 ani; cerințe ce rezultă din statutul de funcționar public.
Candidații la concurs trebuie să prezinte și acte confirmative cum ar fi actul de identitate; curriculum vitae; copia/copiile actului/actelor de studii; programul de dezvoltare a sistemului educațional din raion/municipiu elaborat pentru 4 ani);
Cea de-a doua etapă prevede proba scrisă, care reprezintă un test grilă realizat la calculator cu un prag de trecere de cel puţin 75% din punctajul stabilit. Testul va include itemi pentru următoarele domenii de management: al sistemului educațional, curriculumului, resurselor umane și resurselor financiare.
La cea de-a treia etapă candidații vor susține un interviu, în baza căruia vor fi evaluate programul de dezvoltare a sistemului educațional și competențele, abilitățile de comunicare și prezentare, capacitățile generale de analiză şi sinteză, calitatea analizei SWOT. De asemenea, va fi evaluată și capacitatea candidaților de a formula viziuni și obiective strategice, calitatea planului de acțiuni propus.
Comisia de concurs va fi constituită din trei reprezentanți ai autorităților locale, câte un reprezentant al MEC, ANCE, ANACEC, CALM, sindicatelor, societății civile și un director al unei instituții de învățământ general.
MEC menționează că a aprobat Regulamentul după ce acesta a fost supus consultărilor publice.