Pe scurt, prețurile mașinilor electrice chinezești sunt aproape imposibil de combătut de producătorii auto tradiționali, care sunt obligați să respecte, în primul rând, norme de mediu stricte și costisitoare pentru procesul de fabricație și drepturile angajaților.

Prin urmare, China a devenit cel mai mare exportator de automobile din lume în primul semestru din 2023, deși în 2021 nu figura în „Top 10“. Japonia a ocupat locul secund, iar Germania, care acum doi ani era „No 1“, a căzut pe trei, notează newsweek.ro

Mai mult, în doar câteva luni de la lansarea pe piața europeană, o mașină electrică chinezească cu nume britanic, MG4, a urcat în septembrie 2023 până pe locul doi în „Top 10 cele mai vândute mașini electrice în Europa“, după Tesla Model Y, mașină care, pentru Europa, se fabrică tot în China, dar și în Germania. Ca idee, la șase luni, MG4 a ocupat locul șase.

Cum atacă China piața auto din Europa

De asemenea, dacă privim „Top 20 cele mai vândute mașini electrice, inclusiv plug-in hybrid, la nivel mondial“ din septembrie 2023, observăm că „Top 10“ este dominat de automobile chinezești. Tesla Model Y este pe locul unu și Tesla Model 3 pe locul opt. În rest, doar BYD și GAC.

Sigur, deocamdată, raportată la întreaga piață auto europeană, cota mașinilor „Made in China“ e încă destul de mică, de 8%. Dar a crescut rapid și, potrivit oficialilor europeni, ar putea ajunge la 15% în 2025, având în vedere că prețurile mașinilor electrice făcute în China sunt cu aproximativ 20%-30% mai mici decât ale celor produse pe „bătrânul continent“.

Trecerea forțată și accelerată la mașini electrice și electrificate, criza semiconductorilor, creșterea prețurilor automobilelor și a creditării și deschiderea largă a porților pieței auto din Rusia pentru producătorii chinezi în urma sancțiunilor comerciale impuse Moscovei de Occident după invadarea Ucrainei au dat aripi exporturilor de autoturisme chinezești.

Dacă cu doi ani în urmă nu figura în „Top 10 țări exportatoare de automobile“, în 2022, China a sărit direct pe locul doi, în spatele Japoniei, surclasând Germania. Iar acum, conform cifrelor înregistrate până în 2023, la sfârșitul anului, China va deveni cel mai mare exportator de automobile din lume.

China produce 75% din bateriile litiu-ion pentru vehiculele electrice din întreaga lume

China produce 75% din bateriile litiu-ion din lume și deține o capacitate de producție de 85% pentru anozi și 70% pentru catozi, conform unui raport al Agenției Internaționale pentru Energie din iulie 2022.

Și, cum și mâna de lucru e ieftină, mulți constructori auto cu nume grele din Europa și SUA, precum BMW, Mercedes, General Motors sau Tesla, au ajuns să producă în China.

„Brațul“ din China al Tesla, SAIC, proprietarul mărcii MG, și BYD, care este susținută de miliardarul american Warren Buffett, se numără printre principalii exportatori chinezi de mașini electrice.

Iar Elon Musk a făcut o fabrică Tesla uriașă în Shanghai, care exportă în regiuni precum Japonia și Europa, de exemplu. În prezent, Gigafactory-ul Tesla din China este capabil să producă 1,25 milioane de vehicule pe an, iar compania intenționează să își mărească și mai mult capacitatea.

Pământurile rare necesare pentru baterii și motoare electrice, folosite drept armă de Beijing

Dacă președintele Rusiei, Vladimir Putin, folosește robinetul gazului rusesc drept armă pentru a pune presiune pe țările din Europa, China se pare că utilizează materiile prime pentru baterii și motoare electrice în lupta de pe piața auto.

Nu mai târziu de luna octombrie 2023, China a dat șah constructorilor occidentali de mașini electrice, anunțând că limitează exporturile de grafit, după ce în iulie le-a limitat pe cele de germaniu şi galiu (utilizate în cipurile computerelor şi alte componente electronice), și aducând astfel în atenţie dominaţia sa pe piaţa pământurilor rare.

Considerate pe scară largă drept represalii la restricţiile SUA asupra vânzărilor de tehnologii către China, restricţiile exporturilor de grafit au sporit îngrijorarea în Occident că Beijingul ar putea limita și exporturile de alte materiale, inclusiv cele de pământuri rare, a căror producţie o domină.

China este cel mai mare producător şi exportator de grafit din lume, un material folosit în aproape toate bateriile pentru vehicule electrice.

De pildă, China a reprezentat 70% din producţia minelor mondiale de pământuri rare în 2022, urmată de Statele Unite ale Americii, Australia, Myanmar şi Thailanda, arată datele USGS (United States  Geological Survey). De asemenea, China găzduieşte aproximativ 85% din capacitatea lumii de a procesa minereurile de pământuri rare în materiale pe care producătorii le pot folosi, potrivit companiei de cercetare Adamas Intelligence în 2019.

Ce fac europenii și SUA în fața asaltului mașinilor electrice chinezești

Cum cota de piața a mașinilor electrice produse în China a ajuns la 8% în acest an și se previzionează că ar putea urca până la 15% în 2025, oficialii europeni au intrat în priză și, în septembrie 2023, Comisia Europeană a lansat o anchetă cu privire la mașinile electrice produse în China, acestea fiind suspectate că fac concurenţă neloială pe piața europeană pentru că au beneficiat de subvenţii de stat.

Șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat ancheta cu privire la mașinile electrice produse în China în discursul despre Starea Uniunii din 13 septembrie.

Aceasta va stabili dacă se justifică o eventuală creştere a tarifelor vamale, pentru a proteja producătorii din UE de „avalanşa“ de importuri de vehicule electrice chinezeşti mai ieftine.

T

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE