Procesul de amalgamare voluntară a localităților din Republica Moldova continuă, având drept obiectiv consolidarea capacităților administrative și îmbunătățirea serviciilor publice pentru cetățeni. Până în prezent, peste 20 de primării din cele 898 existente au inițiat acest proces.
Prin crearea unei primării unice, localitatea va avea un buget mai mare, o administrație locală mai eficientă și specialiști bine pregătiți care să atragă investiții și să gestioneze proiecte de dezvoltare
Astfel, mai multe localități limitrofe orașului Drochia ar putea fi amalgamate. Propunerea a venit de la primarul, Nina Cereteu, și urmează a fi votată la o următoare ședință a consiliului orășenesc.
„Este mai bine acum când ești în poziția să alegi decât ulterior când va fi amalgamarea normativă. Ăn varianta unei amalgamări voluntare noi putem beneficia de anumite suplimente la bugetul de stat și pentru proiecte suplimentare și transferuri cu destinații speciale și pentru infrastructură și de susținere a teritoriului. Deci sunt multe linii de finanțare pentru ca să putem dezvolta orașul și toate satele limitrofe.
În cazul amalgamării normative, care va fi obligatorie deja, acolo nu vor mai fi aceste suplimente și acest ajutor. Dar, în cazul amalgamării voluntare, vom avea și o susținere a partenerilor de dezvoltare, inclusiv multe proiecte vor fi condiționate de un anumit număr de locuitori. Deci noi am calculat toate aceste plusuri și minusuri.
În cazul în care primăriile limitrofe nu vor dori, noi ne-am manifestat deschiderea de a ne așeza la o masă de discuții, pentru că nu este un proces ușor, el oricum durează cum a fos în cazul altor primării”, a menționat Nina Cereteu.

Pentru ca un proces de amalgamare să se finalizeze este nevoie de parcurgerea mai multor etape
-Crearea Clusterului și constituirea grupului de lucru comun
-Adoptarea deciziilor de inițiere a amalgamării voluntare în consiliile locale
-Construirea ”Viziunii UAT amalgamate”
-Consultarea comunității locale
-Aprobarea deciziilor privind amalgamării voluntare a UAT în consiliile locale
-Avizarea procesului de amalgamare voluntară de către Cancelaria de Stat
-Formarea UAT amalgamate
-Desfășurarea alegerilor locale noi în UAT amalgamată
Reamintim că pentru reforma administrativ-teritorială a fost alocat un buget de 250 de milioane de lei, repartizat în funcție de numărul populației unităților administrativ-teritoriale nou-formate. Reforma se poate realiza doar dacă populația acesteia este de minim 3000 de locuitori, iar distanța față de centrul administrativ nu depășește 25 km. Primăria se va stabili în localitatea cu cea mai mare capacitate administrativă și fiscală.


