Autoritățile de la Chișinău au prezentat astăzi proiectul de dezvoltare a portului de stat Giurgiulești

„Portul are nevoie de investiții și de un plan serios de dezvoltare pe termen mediu și lung. Tot ce facem acum, în următorii ani, va schimba radical logistica, capacitățile de transportare, modul în care se transportă. În anii 2021 și 2022, Moldova a exportat între 60% și 80% din mărfuri prin alte porturi din lipsa de capacitate de transbordare. În acest sens, este important să construim capacități de transbordare suplimentară de minim 800 mii tone în portul de stat de la Giurgiulești. Avem nevoie de investiții de aproximativ 40 milioane de euro”, a declarat Andrei Spînu, ministru al Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale

Potrivit lui, printre priorităţi este şi procurarea echipamentului pentru portul naval de stat.

 „Anul 2023 trebuie să fie începutul unor proiecte ambițioase și mari, care vor crea locuri de muncă, salarii bune și vor impulsiona economia Republicii Moldova. Doar cu o infrastructură bine dezvoltată, Moldova va fi cu adevărat europeană. Este momentul să ne răsuflecăm mânecile și în următorii ani să construim și să realizăm proiecte care să schimbe din temelie felul în care arată țara noastră”, a spus Spînu.

După ce Chișinăul a prezentat noul concept de dezvoltare a portului Giurgiulești, autoritățile de la București au dat un semnal puternic peste Prut. România vrea să cumpere Portul Internațional Liber Giurgiulești, a declarat premierul român, Marcel Ciolacu, în cadrul unui interviu la Digi24.

Potrivit oficialului, ministrul român al Transporturilor a purtat discuții cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și actualmente se așteaptă un răspuns.

Marcel Ciolacu a precizat că negocierile nu se poartă cu autoritățile de la Chișinău, întrucât acționarul majoritar al Portului Giurgiulești este BERD.

„Există un port mai mic în Republica Moldova care nu este încă funcțional și deja, prin ministrul Transporturilor, România și-a arătat interesul către BERD de a-l cumpăra și de a-l dezvolta”, a declarat Marcel Ciolacu

Amintim că, în 2021, BERD a devenit proprietarul companiei care administrează Portul Internațional Liber Giurgiulești.

Portul Giurgiulești cunoscut și ca Portul Internațional Liber Giurgiulești este unicul port din Republica Moldova accesibil pentru navele maritime, situat la km 133,8 (a 72,2 milă maritimă) al fluviului Dunărea, în sudul țării, fiind mărginit de România și Ucraina. Portul beneficiază de o amplasare pe traseele internaționale de comerț și transport, precum este canalul navigabil Rin-Main-Dunăre, care unește Marea Neagră, 14 state europene și Marea Nordică; sistemele de cale ferată de standard european, precum și rețeaua de drumuri internaționale. Portul a fost dat în exploatare la 26 octombrie 2006, după 10 ani de construcție.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE