După ce au început procedurile de transfer a „Aeroportului Internațional Chișinău” aflate în gestiunea Avia Invest, către statul R. Moldova, mai mulți observatori se întreabă ce se va întâmpla în continare cu acest activ important și dacă odată preluat de către stat el va funcționa la standartele necesare.
Liderul Coaliției pentru Unitate și Bunăstare (CUB), Igor Munteanu consideră că reputația actualului guvern ar putea fi compromisă dacă statul nu va avea un plan bine stabilit cum să gestioneze mai departe infrastructura aeroportuară. Munteanu spune că statul trebuie să-și asume responsabilitatea de a menține standartele în buna funcționare a aeroportului în gestionarea administrativă, financiară și tehnică a infrastructurii aeroportuare în cele mai bune condiții, iar dacă acest lucru nu se va întâmpla atunci toată logistica aeroportuară ar putea fi dereglată.
Sigur, acest activ trebuie să fie recuperat. Cel mai grav lucru ar fi dacă administrația impusă de stat să gestioneze aeroportul ar fi incapabilă să facă față acestei sarcini și atunci toată infrastructura care funcționează sub Avia Invest, de bine de rău, ar putea fi compromisă sau ar putea fi dereglată de funcționarea normală. Este un mare risc pentru reputația acualului guvern. Întrebarea este cine substituie Avia Invest în gestionarea aeroportului, care este echipa investită cu asemenea sarcini și cât de competenți sunt pentru a-și îndeplini sarcinile cu brio. Altfel, ne vom trezi în situația în care multă lume o să înceapă a regreta plecarea Avia Invest, o companie care servește interesele mafiotice ale grupului Șor. Este o recuperare binevenită, dar statul trebuie să-și asume responsabilitatea de a menține standartele în buna funcționare a aeroportului și în gestionarea administrativă, financiară și tehnică a infrastructurii aeroportuare în cele mai bune condiții”, a menționat Igor Munteanu.
Astăzi reprezentatntul statului a declarat că toate bunurile aflate în gestiunea Avia Invest vor fi transmise întreprinderii de stat „Aeroportul Internațional Chișinău”. Anunțul a fost făcut de către administratorul adjunct al întreprinderii, Constantin Vozian. Potrivit lui, asemenea prevederi se regăsesc în contractul de concesiune. De asemenea, decizia a fost consultată cu reprezentanții mai multor instituții ale statului, inclusiv instituții de forță, de monitorizare și combatere a corupției.
„Acolo unde este vorba despre reziliere, prevede expres faptul că în cazul rezilierii toate bunurile care constituie obiectul mijlocit au activității operaționale urmează a fi transmise din partea unei părți alteia”, a spus Vozian
Aeroportul Internațional Chișinău a fost concesionat în anul 2013, atunci când a devenit proprietatea companiei Avia Invest, controlată de Ilan Șor. Contractul de concesiune, stabilit pentru o perioadă de 49 de ani, obliga compania să efectueze investiții de peste 240 de milioane de euro. Din 28 martie, Aeroportul nu mai este administrat de compania „Avia Invest”, ci a trecut în gestiunea statului, iar procesul de preluare a activelor a demarat. Poziția Avia Invest a fost reflectată într-un comunicat de presă și subliniat „că preluarea controlului companiei de către APP este un atac un raider și spune că a atacat în instanța de judecată rezilierea contractului”.
Șeful statului, Maia Sandu, a declarat că urmarea a schemelor din 2013, statul a pierdut venituri în valoare de 1,6 miliarde de lei.