În actuala formă de organizare, Fondul Rutier nu e necesar pentru finanțarea și mentenanța drumurilor. Opinia a fost expusă într-un raport tematic, rezultatele căruia au fost făcute publice recent de organizația neguvernamentală Expert-Grup, informează Politik.md.
În argumentarea poziției expuse, experții au prezentat și o serie de statistici, Astfel, potrivit acestora, numai în ultimii doi ani, volumul resurselor dedicate întreținerii drumurilor a înregistrat o creștere semnificativă, de la 1,033 miliarde lei în 2012 la 1,366 miliarde în 2014.
”O creștere atât de rapidă a Fondului Rutier a devenit o provocare pentru utilizarea eficientă a resurselor, ridicând probleme privind capacitatea instituțională, dar și cea a pieței de a face față acestei creșteri rapide, mai ales în condițiile unei lipse de transparență, planificare defectuoasă și decizii arbitrare care au loc în Fondul Rutier”, se menționează în comunicatul lansat public de experți.
Potrivit Expert-Grup, principalele probleme ce țin de activitatea Fondului Rutier sunt legate de planificarea defectuoasă a veniturilor, ceea ce duce la neîncasarea a cel puțin 4 milioane de lei anual, de modul arbitrar de alocare a resurselor din Fondul Rutier, deciziile de efectuare a lucrărilor având mai degrabă un caracter politic decât să reflecte interesul public a cât mai multor cetățeni, dar și de lipsa de transparență a activității Fondului Rutier, care publică rapoarte de activitate prea sumare și fără o argumentare clară a modului cum au fost cheltuiți banii. Drept urmare, procesele de achiziții au loc în condiții neconcurențiale, cu grave probleme la capitolul eficiență și calitate a lucrărilor efectuate.
”La studierea contractelor de lucrări finanțate din Fondul Rutier, am descoperit că pentru o bună parte dintre achiziții au fost semnate acorduri de majorare a sumelor contractelor până la 29% față de suma inițială, cu mici excepții. Termenul de executare al lucrărilor a fost modificat de la 5 luni la 17 luni mai mult față de perioada de executare inițial stabilită, iar termenul de garanție micșorat comparativ cu termen minim prevăzut în documente de licitație: de la 3 ani – la 6 luni; de la 5-6 ani la 1 an”, susțin autorii celui mai recent raport în acest sens lanst de Expert-Grup.
În același timp, experții relevă și faptul că practica utilizării contrar destinației a mijloacelor din Fondul Rutier continuă. Exemple clare în acest sens sunt: construcția străzilor din cartierul nou din satul Nemțeni, Hîncești, în valoare de 22 milioane lei, sau a zidului de protecție împotriva zgomotului, amplasat pe șoseaua Hîncești, Chișinău, în valoare de 3,3 milioane de lei.
În acest condiții, studiul concluzionează că existența Fondului Rutier, în forma sa actuală, nu este necesară, iar finanțarea sectorului de drumuri și a mentenanței poate avea loc în cadrul aranjamentelor bugetării pe programe.