Grav afectate de criză, ţările din sudul Europei, mari consumatoare de cafea, şi-au redus puternic consumul, iar efectul se resimte pe piaţa mondială a cafelei, scrie Business24.ro.
Cererea de pe piaţă cafelei a fost considerată inelastică şi, în general, protejată de fluctuaţiile economice conform statisticilor din ultimii ani, relatează Financial Times.
Criza datoriilor suverane a dus însă consumul de espresso, cappuccino sau cortado din Italia şi Spania la cel mai redus nivel din ultimii cinci-şase ani.
Standardul de referinţă pe piaţa mondială al pieţei mondiale al cafelei îl reprezintă preţul de la cafeaua Arabica de calitate de la Bursa din New York. În urma secetei din Columbia, preţul său atinsese anul trecut 6,7958 dolari/kg, dar anul acesta, pe fondul unei cereri în scădere, s-a redus cu 43%, până la 3,85 dolari/kg.
Italia şi Spania au reprezentant până acum al doilea, respectiv al patrulea consumator de cafea de pe piaţa europeană, iar consumul înregistrat anul trecut la italieni a înregistrat un minim anul trecut de 5,68 de kilograme.
Consecinţele pe piaţa cafelei
Influenţa scăderii consumului are un efect negativ şi asupra succesului noilor tehnologii de preparare apărute pe piaţă, precum căpşulele Nespresso, puternic promovate de Starbucks.
Dar reducerea indicelui de consum al cafelei surprins de statistici nu este cauzată în totalitate de o reducere absolută în consumul de cafea.
Un alt aspect al problemei este migrarea cererii de la măcile premium la cele mai ieftine, de o calitate mai scăzută. O analiză a firmei de consultanţă Macquarie din Londra, a arătat un transfer de cerere între mărcile premium şi cele mai ieftine de 4-5% doar în ultimul sezon, potrivit Financial Times.
În plus, europenii afectaţi de criză au început să consume cafeaua acasă şi au renunţat la ieşiri. "O mare parte a consumului era realizat în afară gospodăriei, ceea ce era scump, dar oamenii au inversat această tendinţă", a declarat Max Fabian, CEO al Demus, un producător de cafea italian. Acest aspect a afectat atât localurile, care îşi pierd clienţii, dar şi mărcile premium de cafea, care erau servite în localuri.

URMĂREȘTE POLITIK.MD PE