Politic Social Economic Extern Transnistria Interviuri Cultural Divertis
Scrie o știre          Toate articolele           Sondaje           Opinii           Horoscop           Infografic
INTERVIU // Mariana Kalughin despre Ghidul justițiabilului și legătura NEDORITĂ dintre societatea civilă și sistem

EuropaLiberă.md
Foto: EuropaLiberă.md
Judecătorii și personalul judiciar
trebuie să poarte răspundere pentru abaterile disciplinare pe care le comit. Potrivit Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției (CAPC), acest lucru trebuie să fie cunoscut de fiecare cetățean, fost, actual sau potențial justițiabil. Astfel, organizația a elaborat un Ghid explicativ în acest sens. Despre procedura de elaborare a acestuia și capacitatea societății civile de a monitoriza procesul de reformare a justiției, am discutat cu experta anticorupție, Mariana Kalughin. 
Politik.md: De ce a fost nevoie de acest ghid în Republica Moldova? De ce acum?
Mariana Kalughin: Acest ghid a apărut din necesitățile justițiabililor, pentru că la un moment dat ne-am dat seama ca oamenii care nu au instruire suplimentarăîn drept, cu greu pot face anumite constatări și cu greu pot vedea ce constituie abatere disciplinară a unui judecător. Totodată,mai putin cunosc, în momentul în care au întâlnit un astfel de caz, unde săîl sesizeze și în ce mod. La fel, nu se prea cunoaște care sunt termenii de prescripție pe care trebuie sa îi respectăm în momentul în care se vrea ca această plângere să aibă perspectivă. Deci, sunt multe lucruri care credem că ar fi utile, mai ales pentru oamenii care nu au o instruire suplimentară în drept, adică oamenilor simpli, însă care, cu siguranță s-au confruntat cu asemenea situații și au perceput un disconfort ca urmare a acestora.
Politik.md. Cât s-a lucrat la elaborarea acestui ghid? Care au fost punctele care v-au pus în dificultate în procesul de lucru?
Mariana Kalughin: La acest ghid s-a lucrat în jurul la o lună și cel mai dificilă a fost fazafinală, la definitivare. Scopul nostru a fost ca Ghidul explicativ al justițiabilului să fie cât mai accesibil pentru public. Astfel încât să nu fie aglomerat cu detalii inutile sau să fie scris într-un limbaj specific. Vroiam să fie pe înțelesul tuturor și cred că anume aici a fost faza cea mai complicată pentru noi:să-l facem cât mai accesibil și cât mai pe înțeles.
Politik.md: Ghidul conține 29 de întrebări. După ce criterii au fost selectate?
Mariana Kalughin: Ne-am gândit să fie întrebările cele mai relevante și importante. Pentru ca, în măsura în care publicul lecturează, să poată obține într-un final o viziune de ansamblu asupra lucrurilor, astfel încât să poată să acționeze și să-i dăm niște repere inițiale pentru ca să poată acționa cât mai reușit și cât mai eficient în revendicarea drepturilor sale.
Politik.md: Potrivit datelor deținute de Inspecția judiciară din cadrul CSM, în adresa unor judecători au fost înaintate zeci de petiții, majoritatea absolută fiind respinse ca fiind neîntemeiate. Cum vă explicați acest fenomen?
Mariana Kalughin: La acest capitol este și o problemă obiectivă. Cum spuneam, mai puțină lume, chiar și avocați, face această distrincție între lucrurile care pot fi contestate în apel sau în recurs, ceea ce ține nemijlocit de conținutul hotărârii de judecată și ceea ce ține de comportament, conduită și etica judecătorului. Și, din cauza aceasta, mi se pare că petițiiar putea să fie multe. Ele sunt adresate în astfel de proceduri deși toate acele lucruri care sunt invocate ar trebui specificate în apel sau recurs. Chiar și Consiliul superior al Magistraturii spune acest lucru. De aceea, chiar în primele două întrebări ale Ghidului pe care l-am făcut, am pus informații despre ce constituie temei pentru tragerea la răspundere disciplinară a judecătorului. Chiar în a doua întrebare se dă acea listă, ce o găsim și în articolul 4 din legea cu privire la răspunderea disciplinară a judecătorilor, care constituie un șir de fapte ce pot fi calificate ca abateri disciplinare. O sesizare poate fi depusă în măsura în care se invocă una din aceste fapte și dacă, bine înțeles, este depusă în limitele termenului de prescripție, care este necesar de a fi respectat pentru a fi atras la răspundere disciplinară un judecător. E vorba despre doi ani de la comiterea abaterii, pe când există și cazuri când omul a sesizat că ceva nu a fost bine în cadrul procesului însă nu a vrut să dea curs acestei plângeri crezând că va putea vedea care este fianlul procesului. Procesul judiciar durează foarte mult timp, adesea chiar ani, și uneori persoana ratează această șansă.  Tocmai de asta cred eu că o bună parte a procentului din acele sesizări care sunt respinse e și pe motivul acesta. Se invocă faptul că petiția este vădit neîntemeiată, iar ea poate fi vădit neîntemeiată în momentul în care faptele care sunt descrise nu constituie abatere disciplinară sau în momentul în care a expirat temenul de prescripție.
Însă, bine înțeles că un alt aspect este însăși calitatea procedurilor, calitatea investigațiilor în cadrul acestor proceduri disciplinare. Cred eu, din păcate, nici Consiliul Superior al Magistraturii, nici Colegiul Disciplinar, până la urmă nu au reușit să se afirme ca organe veritabile de autoadministrare a sistemului, astfel încât există această percepție a tuturor că este arbitrar și selectiv în aceste proceduri disciplinare pe care le examinează. Uneori foarte mult depinde de personalitatea judecătorului. Este percepția generală, probabil, că judecătorii cu mai mici abateri sunt trașii la răspundere și judecătorii cu o reputație care poate fi reproșată de-a binelea, nu se reușește acest fapt. Însă, sper eucă acest lucru va fi depășit.
Politik.md: Se vorbește mult despre restanțele în reformarea justiției. Are Republica Moldova o societate civilă puternică, capabilă să monitorizeze independent mersul reformelor şi în acelaşi timp să ceară acţiuni concrete din partea autorităţilor?
Mariana Kalughin: Actualmente chiar putem vorbi despre faptul că există organizații neguvernamentale care sunt specializate și profesioniste și care ar putea să reacționeze la problemele care apar în sectorul justiției. Altă problemă e că a apărut această tendință din partea autorităților de a antrena societatea civilă inclusiv și în anumite organe de autoadministrare. Avem patru reprezentanți ai societății civile în Colegiu Disciplinar, în Colegiul de Evaluare a Performanțelor Judecătorilor, în Colegiile de Selecție a Judecătorilor, însă mie mi se pare că ar fi bine ca societatea civilă să fie mai aproape de sistem, însă să nu fie încadrată în sistem.
În primul rând, în cazul concursurilor date, niciodată nu poți avea perfectă încredere că au fost proceduri absolut integre. Într-al doilea rând, aceasta crează o legătură pe care eu nu mi-o doresc, între societatea civilă și sistem. Odată ce participi în activitatea sistemului, chiar dacă încă ești din societatea civilă, apareun sentiment de colegialitate și mai multă indulgență față de sistem. Iată de ce, eu încă nu m-am obișnuit cu aceste tendințe până la urmă și nu sunt gata să depășesc. Eu una nu sunt gata să mă infiltrez în sistem tocmai pentru a-mi păstra acest caracter obiectiv și independent și să pot veni cu reacții imparțiale asupra sistemului.
Pe de altă parte, admit că poate societatea civilă încă nu răspunde întru totul așteptărilor publicului, însă și cetățenii trebuie să fie mult mai activi și de fiecare dată să încerce să-și revendice orice drept care i s-a încălcat, pentru a prinde niște obișnuințe. Aceasta, de fapt, are cea mai bună influiență și presiune asupra sistemului.
Politik.md: ...și pentru asta, cât mai multă lume ar trebui să citească Ghidul explicativ al justițiabilului, nu?
Mariana Kalughin: Într-adevăr, de aceea recomandăm tuturor cetățenilor să citească Ghidul. La final este și o listă cu acte normative, cele mai relevante. Cetățenii ar trebui să le consulte pe cele mai importante, mai ales Legea cu privire la răspunderea disciplinară a judecătorilor și să nu ezite atunci când prin comportamentul judecătorului s-au definit abateri judiciare E important ca justițiabilul niciodată să nu ezite să conteste aceste fapte.
Politik.md: Cine este publicul țintă și pe ce impact contați în urma lansării Ghidului?
Mariana Kalughin:Publicul țintă sunt foștii, actualii și potențialii justițiabili. Ca urmare a lansării Ghidului ne-am dori să crească numărul de sesizări pe marginea abaterilor disciplinare ale judecătorilor. Dacă calitativ, atunci mi-aș dori mult ca și calitatea sesizărilor să sporească și să fie cât mai puține sesizări respinse în final de către organele menite să vegheze asupra disciplinii și eticii judiciare.
 
Adaugă comentariu
Vă rugăm să folosiţi un limbaj decent în comentariile pe care le lăsaţi. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afişarea de anunţuri publicitare, precum si jigniri, trivialităţi, injurii se vor sancţiona prin cenzurarea parţială a comentariului, ştergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul politik.md nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine integral autorului comentariului.
Nume / Prenume
 
Mesaj
 

Introduceţi codul
CAPTCHA Image
refresh
 
   

VIDEO // Parodie: Plahotniuc îl sună pe Filat şi îşi cere scuze!
Declarația STUPIDĂ a președintelui țării despre instituirea Zilei de doliu național
Partide politice


Publicitate
| Politic | Social | Economic | Extern | Transnistria | Interviuri | Cultural | Divertis | Sondaje | Opinii | Horoscop | Infografic |   Contacte   |